Consorci de Formació Professional d'Automoció

Aquest acord amb els sindicats permetrà a Seat recuperar el ritme de producció previ al coronavirus
Aquest acord amb els sindicats permetrà a Seat recuperar el ritme de producció previ al coronavirus. Imatge: Seat

 

La fàbrica de Seat a Martorell mantindrà la seva activitat durant tres dels quatre dissabtes del mes de setembre. Empresa i treballadors han acordat aquesta mesura després que les instal·lacions hagin estat tancades durant tot el mes d’agost. Per tant, la plantilla de Seat només lliurarà el dissabte 12 de setembre, posterior a la Diada de Catalunya. Així, els treballadors tindran tres dies de festa consecutius (divendres 11, dissabte 12 i diumenge 13).

Mantenint l’activitat tres dels quatre dissabtes de setembre, Seat espera recuperar part de la producció perduda a causa de la pandèmia. Malgrat els indicis de recuperació de l’automoció catalana, els rebrots i les actuals condicions de prevenció no estan permetent que les fàbriques recuperin els ritmes de producció anteriors a la Covid-19.

Seat i els sindicats acorden treballar els dissabtes 5, 19 i 26 de setembre

Seat i un comitè format per UGT, CCOO i CGT han acordat el calendari laboral del mes vinent. Els treballadors de Seat treballaran a la Línia 1 de producció els dissabtes 5, 19 i 26 de setembre. Aquesta línia, on es produeixen l’Ibiza i l’Arona, serà l’única que estarà oberta tres dels quatre dissabtes. Tanmateix, només hi treballaran dos torns, en comptes dels tres torns que hi solien treballar abans de la pandèmia.

D’altra banda, Seat només mantindrà activa la Línia 2 un dels quatre dissabtes de setembre, concretament el dia 19. Tot i això, serà una de les línies de producció més actives, ja que s’hi està produint el nou Seat León i el Cupra Formentor. Per aquesta raó hi treballaran tres torns, pels dos torns que tenia actius abans de la Covid-19. Pel que fa a la Línia 3, on es produeix l’Audi A1, es mantindrà activa els dissabtes 19 i 26 de setembre.

La pandèmia del coronavirus, juntament amb les mesures de prevenció que va comportar han sigut un impediment pel normal funcionament de la planta de Martorell. Tanmateix, l’assignació de torns extra i l’establiment de jornades laborals als dissabtes són símptomes de la lenta però progressiva recuperació de l’automoció.

Seat encara es recupera dels efectes del coronavirus

Malgrat les mostres de millora, cal recordar que l’automoció ha estat un dels molts sectors que ha patit les greus conseqüències de la Covid-19. La producció a les fàbriques d’automòbils va aturar-se completament durant dues setmanes a causa de l’Estat d’alarma. Posteriorment, els centres fabrils van haver d’adaptar-se lentament a les noves mesures d’higiene i distància interpersonal. Aquestes circumstàncies van alterar notablement el dia a dia de les fàbriques d’automòbils, i van afectar negativament la seva capacitat de producció.

Ara, el principal escull que intenta superar l’automoció espanyola és la reactivació dels mercats. El mes d’abril va tancar amb la xifra de matriculacions més baixa en vint anys. La situació ha anat millorant de manera progressiva, però la crisi econòmica causada per la pandèmia és un obstacle per la recuperació de les vendes.

Pel que fa a Seat, els seus nivells de vendes van tornant a les xifres habituals prèvies a la Covid-19. L’abril també va ser un mes molt complicat per Seat, amb una reducció de les vendes del 80%. Al juliol, però, aquesta reducció va ser del 12%. Malgrat que una caiguda a les vendes del 12% és una xifra molt negativa, cal tenir en compte que les matriculacions d’automòbils a Espanya durant el mes de juliol van caure un 25%. Tot plegat, però, no deixa de ser un any molt complicat per l’empresa de Martorell. I és que l’any passat va enregistrar el seu rècord històric de vendes. Sembla molt difícil, doncs, que enguany Seat pugui aproximar-se a les xifres de 2019.