Les matriculacions d’automòbils durant el mes d’abril han registrat la seva pitjor dada en vint anys. Pel que fa als turismes i totterrenys, la caiguda a les matriculacions arriba al 96,5% amb respecte de l’abril de 2019. Els vehicles elèctrics i híbrids endollables han experimentat una disminució del 89%. Així, es confirma l’enorme impacte del coronavirus sobre l’automoció que diverses associacions del sector han presagiat durant les darreres setmanes.
Segons ANFAC, Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions, es van matricular 4.163 turismes i totterrenys durant el mes d’abril. Aquesta xifra suposa una caiguda del 96,5% comparant-la amb el mateix mes de l’any anterior. Pel que fa als vehicles comercials lleugers, com ara les furgonetes, la reducció de les matriculacions ha arribat al 91%. Tanmateix, ha estat molt menys accentuada als vehicles industrials, autobusos, autocars i microbusos; en aquest cas, les vendes han caigut un 55%.
En comunicat, des d’ANFAC asseguren que “el mes d’abril s’ha saldat amb la pitjor xifra de matriculacions dels darrers vint anys”. Al mateix escrit, l’associació atribueix aquestes dades a “una crisi humanitària i social” que “mai s’havia experimentat al segle XXI”. Per aquesta raó, afirma ANFAC, “els concessionaris han estat tancats durant tot el mes d’abril i les escasses matriculacions responen a compromisos previs”. Segons el comunicat, “l’apertura dels concessionaris, amb cita prèvia i sota els protocols sanitaris més estrictes, permetrà registrar millors dades el maig”. Tanmateix, reconeixen, “les vendes no començaran a recuperar-se fins després de l’estiu, sempre amb xifres inferiors a l’any 2019”.
Les matriculacions d’elèctrics i híbrids endollables cauen un 89%
Un dels objectius prioritaris per l’automoció aquest any 2020 era el de mantenir el desenvolupament del vehicle elèctric i l’ecomobilitat. De fet, segons la mateixa ANFAC, el mes de gener de 2020 es van triplicar les matriculacions de vehicles elèctrics i híbrids. Amb tot, la crisi del coronavirus ha frenat completament aquests avenços cap a la mobilitat del futur. Si al gener l’electromobilitat va obtenir vendes tres vegades majors que al mateix mes de 2019, aquest mes d’abril han caigut un 89%.
El conjunt de les alternatives d’ecomobilitat (elèctrics, híbrids i de gas) ha patit una davallada del 94,6%. En total, durant l’abril es van vendre 667 vehicles pertanyents a aquestes categories. Segons el comunicat, “aquesta crisi tindrà un greu impacte sobre la progressiva entrada d’aquests vehicles al mercat”. A més, ANFAC assegura que “a vuit Comunitats Autònomes no s’han enregistrat matriculacions de vehicles electrificats al mes d’abril”. Per aquesta raó, assegura, “cal posar en marxa un pla de xoc nacional d’estímul a la demanda perquè la recuperació del sector sigui compatible amb els objectius de reducció de CO2”.
Noemi Navas: “El mes d’abril quedarà a la nostra memòria, però esperem que sigui un cas aïllat”
Noemi Navas, directora de comunicació d’ANFAC, ha assenyalat que “el mes d’abril de 2020 quedarà a la nostra memòria com el pitjor registre de matriculacions”. Tanmateix, assegura que “esperem que sigui un cas aïllat, provocat per les restriccions d’activitat i mobilitat de l’estat d’alarma”. En aquest sentit, Navas confia en el fet que “l’obertura progressiva de tots els canals de venda durant el mes de maig ha d’anar acompanyada d’un pla d’estímul a la demanda fort”. Tanmateix, la directiva d’ANFAC avisa que “a la mobilitat posterior a la Covid-19, l’ús del vehicle privat serà, en moltes ocasions, el medi preferent pels desplaçaments”. Per aquesta raó, assegura Noemi Navas, “ara és més important que mai que els automòbils més avançats i menys contaminants siguin els que guanyin pes en aquest nou entorn”.
Per la seva banda, Raúl Morales, director de comunicació de Faconauto, patronal de concessionaris d’automoció, ha indicat que “no per esperada és menys preocupant la major caiguda de les matriculacions de la història”. Morales es mostra convençut que el retorn de l’activitat als concessionaris, programat per l’11 de maig, “reactivarà el nostre sector”. Am btot, des de Faconauto “esperem una evolució molt lenta de les matriculacions, que tindrà un impacte sobre l’economia, l’ocupació i la confiança del consumidor”. Per aquesta raó, Morales demana “un impuls des de les Administracions amb mesures àgils i de fàcil aplicació” per tal de superar aquesta crisi.
La directora de comunicació de Ganvam (Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor, Reparació i Recanvis), Tania Puche, ha qualificat l’abril de 2020 com “el mes horribilis de l’automoció espanyola”. Puche afirma que “durant tot l’abril s’ha matriculat el que abans del confinament s’assolia en un dia”. La representant de Ganvam assegura que les diferents mesures de seguretat i aïllament que hauran d’implementar els concessionaris, tot i necessàries, “no suposaran la recuperació immediata del mercat”. Per aquesta raó, reivindica com a “imprescindible” un pacte entre Estat i empreses orientades a “insuflar de confiança el consum” per atenuar una davallada històrica del 9% de l’economia”.