Consorci de Formació Professional d'Automoció

El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió (al mig), durant la seva visita al CFPA
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió (al mig), durant la seva visita al CFPA

A finals de març es va anunciar que la Universitat Politècnica de Catalunya assumirà la gestió del Centre de Formació Professional d’Automoció (CFPA) de Martorell durant els quinze anys vinents. A partir d’ara, doncs, el CFPA impulsarà la formació i la recerca, la innovació tecnològica i l’emprenedoria als àmbits de l’automoció i la mobilitat sostenible. A més, aquestes instal·lacions intensificaran la projecció i la mobilitat internacional dels seus estudiants i personal docent.

La setmana passada, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió; el rector de la UPC, Daniel Crespo; i l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa i Comas, van visitar el CFPA per explicar en una roda de premsa els detalls de la seva gestió explotació.

 «El CFPA ha de ser la punta de llança de la transformació de la indústria de l’automoció al nostre país»

Roger Torrent i Ramió, conseller d’Empresa i Treball

Segons Roger Torrent, «aquest centre ha de ser la punta de llança de la transformació de la indústria de l’automoció al nostre país». El titular d’Empresa i Treball considera que aquesta transformació «només serà possible si va acompanyada de la millora de les capacitats i l’adequació de les habilitats dels treballadors i treballadores del sector». Per això, afirma que «hem de ser competitius en talent, en qualitat del treball, i això significa ser competitius en formació».

D’altra banda, el conseller ha indicat algunes de les directrius que marcaran la gestió del CFPA per part de la UPC. D’aquí a tres anys, es posaran en marxa set titulacions de cicles de grau mitjà i superior de Formació Professional. Aquests programes, d’FP Inicial, FP Ocupacional i FP Dual, contribuiran a la contractació de més d’un centenar d’estudiants. A més, s’hi impulsarà la formació per les empreses amb un catàleg de 45 activitats formatives diferents.

«La gestió del CFPA incrementarà la competitivitat del país a través d’una formació de qualitat de les persones en un sector essencial com és el la mobilitat»

Daniel Crespo, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya

Per la seva part, Daniel Crespo va ha celebrat l’adjudicació a la UPC de la gestió del CFPA. En aquest sentit, ha destacat que «és una gran notícia per a la Universitat, però també per a la societat catalana perquè obre una nova etapa de col·laboració entre la formació professional i la Universitat». En la seva opinió, aquesta col·laboració «incrementarà la competitivitat del país a través d’una formació de qualitat de les persones en un sector essencial com és el de la mobilitat». Sobre la tasca de la UPC en l’explotació del centre, el rector ha detallat que «ens incorporem al projecte amb la voluntat d’establir amplis vincles de col·laboració i complicitats amb el sector i a establir sinergies amb el territori». Finalment, ha conclòs dient que «els grans projectes transformadors requereixen grans aliances, i la UPC treballarà per fer-les realitat».

Paral·lelament, Xavier Fonollosa s’ha mostrat satisfet amb la notícia, expressant que «avui és un dia important per a Martorell i per al país». L’alcalde de Martorell confia que el CFPA «esdevingui un centre de referència, no només a Catalunya, sinó també a la resta de l’Estat i a escala europea».

Com serà la gestió del CFPA per part de la UPC?

La proposta de la UPC per a la gestió del centre s’ajusta als requisits del Departament d’Empresa i Treball i el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, titulars de l’equipament. La voluntat d’ambdós ens públics és fer del CFPA un referent formatiu als sectors de l’automoció i la nova mobilitat.

Amb la seva tasca d’explotació, la UPC s’enfocarà a reforçar el paper del CFPA en l’ecosistema de centres formatius que lideren la transformació de la indústria de l’automòbil. El Departament d’Empresa i Treball i el SOC confien plenament en la capacitat de la Universitat Politècnica de Catalunya perquè aquestes instal·lacions avencin en la bona direcció. Es tracta de l’única universitat de l’Estat amb un grau i dos màsters especialitzats en automoció. A més, és el centre universitari de tot Espanya amb un major nombre de doctorats industrials d’aquest àmbit. Addicionalment, la UPC té una àmplia oferta de formació contínua específica en vehicles elèctrics, Smart Mobility, cotxe connectat i cotxe autònom.

Pel que fa a l’oferta que s’impartirà al CFPA, aquesta constarà de cursos d’FP Inicial, FP per a l’ocupació, FP Dual i formació continuada per a les empreses. L’objectiu és desenvolupar una oferta formativa que doni resposta als reptes als quals s’enfronten les indústries de l’automoció i la mobilitat. És a dir, la transformació industrial, la sostenibilitat, la innovació tecnològica o la Indústria 4.0, entre d’altres.

Els fonaments del futur del centre: talent femení, emprenedoria i internacionalització

Una altra de les grans prioritats del projecte serà l’atracció de talent femení a l’automoció i la mobilitat. A més, es buscarà potenciar l’emprenedoria, els vivers d’empreses i els espais de simulació, experimentació i prototipatge.

Endemés, la gestió del CFPA se centrarà a afavorir la creació de programes i activitats de cooperació i intercanvi amb altres centres estatals i internacionals. Per això, està prevista la signatura de diversos convenis internacionals per facilitar la mobilitat dels estudiants i el professorat. També s’organitzaran seminaris, xerrades, intercanvis formatius i altres activitats acadèmiques orientades en aquesta direcció.

El Centre de Formació Professional d’Automoció de Martorell es va inaugurar a finals de 2014. Situat a una parcel·la amb unes dimensions de 14.531 m², la seva construcció va suposar una inversió de gairebé 18 milions d’euros. El CFPA està equipat amb 34 aules amb capacitat d’entre 8 i 50 persones. D’aquests espais, 14 són sales polivalents, 17 aules taller amb equipament especialitzat i 3 aules de disseny i projectes. També compta amb 2.500 m² de tallers, amb 5 zones de formació diferenciades. Aquestes són:

  • Àrea de mecanitzat convencional i torns
  • Cabines de soldadura
  • Àrea de manteniment de carrosseries
  • Pintura de vehicles
  • Àrea del vehicle elèctric.

Els altres espais són biblioteca, cafeteria, auditori, vestuaris i aparcament exterior.