Consorci de Formació Professional d'Automoció

La directora general d'Indústria Matilde Villarroya, durant la seva intervenció a l'acte de la Fundació per la Indústria
La directora general d’Indústria Matilde Villarroya, durant la seva intervenció a l’acte de la Fundació per la Indústria | EMPRESA

 

Un 68% de les empreses de la cadena de valor de l’automoció té un risc alt de desaparèixer si no s’adapta a les noves tendències del sector. Així ho va afirmar Matilde Villarroya, directora General d’Indústria, durant la jornada organitzada per la Fundació per la Indústria.

A l’acte també va participar Carlos Romaní, director internacional d’Afers Reguladors de Seat. Romaní va referir-se sobre el futur de l’electromobilitat a l’Estat espanyol. Segons els seus càlculs, es necessitaran 360.000 punts de recàrrega de vehicles elèctrics per tal d’assolir els objectius d’electrificació de cara al 2030.

Prop de 240 empreses de la cadena de valor, en risc de desaparició

Segons Matilde Villarroya, s’ha analitzat el grau d’adaptació a l’electrificació de 300 empreses de la cadena de valor de l’automoció. Segons aquest estudi, la directora General d’Indústria avisa que el 68% es troba en risc de desaparició si no acceleren la seva transformació. Per tant, Villarroya avisa que unes 235 empreses catalanes del sector de podrien tancar “si no es posen les piles”. D’aquest total, 24 companyies que donen feina a 6.000 treballadors, es troben en un “molt alt risc” de desaparició segons els seus càlculs.

Tanmateix, Matilde Villarroya ha destacat que, malgrat els reptes que planteja, la mobilitat elèctrica tindrà més beneficis que no pas inconvenients per a la indústria catalana. Segons indica, la Indústria 4.0 crearà 3.700 nous llocs de treball només al sector de l’automoció. Per això, la directora General d’Indústria insisteix que “perdrem el tren si no som capaços de transformar-nos, tant les empreses com els treballadors”. En aquest sentit, demana innovació per les empreses i formació pels treballadors. Només així, assegura, Catalunya podrà continuar essent “un cas d’èxit” dins la indústria de l’automoció.

“Els fons europeus són una oportunitat única. És ara o mai”

Carlos Romaní, director internacional d’Afers Reguladors de Seat

Per la seva part, Carlos Romaní va posar l’èmfasi a la necessitat que l’Estat espanyol dediqui esforços per ampliar l’actual infraestructura de recàrrega elèctrica. Segons afirma, es necessitaran uns 360.000 punts de recàrrega abans d’arribar al 2030. El directiu de Seat també va referir-se als fons europeus NextGenerationEU. “Són una oportunitat única. És ara o mai”, va assegurar.

En les seves paraules, “mai hem tingut a l’abast un volum equiparable de finançament públic”. Per això, creu que el 2021 serà un any clau per renovar el model empresarial i industrial de Catalunya. “És el moment de treure del calaix els projectes que sabem que necessitem per seguir sent competitius”, conclou. Un d’aquests projectes serà el de transformar la cadena de valor de l’automoció d’acord amb els nous criteris de sostenibilitat i digitalització.