
El passat 26 de gener, el CIAC va participar en el webinar “Empowering the Spanish Automotive Industry: The new growth to catch“. En aquesta sessió es van presentar les previsions sobre la producció de vehicles lleugers entre 2021 i 2023 a Espanya, Europa i el nord d’Àfrica. Alhora, es va explorar l’impacte que l’electromobilitat podria tenir en la producció de vehicles lleugers. La sessió va estar organitzada per IHS Markit, en col·laboració amb el CIAC i altres set clústers de l’automoció de les diferents comunitats autònomes. Denis Schemoul, especialista en previsió de producció de turismes d’IHS Markit, va ser l’encarregat de fer una panoràmica del sector durant la sessió virtual.
Ara, el mitjà especialitzat en automoció AutoRevista prepara un reportatge sobre les conclusions extretes d’aquest webinar. De cara a aquesta publicació, AutoRevista ha repassat les declaracions més destacades de Denis Schemoul. Segons va afirmar, “la reobertura de les fàbriques després de la primavera de 2020 va permetre que la producció a Europa pogués accelerar”. Així, Schemoul va preveure que “el primer semestre de 2021 consistirà en una reconstrucció d’inventari, malgrat l’escassetat de semiconductors“.
Denis Schemoul: “És difícil saber quan tornarà a haver-hi una demanda normal”
Durant la seva intervenció en el seminari web, Denis Schemoul va destacar la incertesa a la qual es troba l’automoció. “És difícil predir quan tornarà a haver-hi una demanda ‘normal'”, va indicar. Així doncs, en la seva opinió la recuperació del sector dependrà “del compliment dels desafiaments als quals s’enfronta i a l’evolució de la pandèmia”. Altrament, el responsable d’IHS Markit va avisar que “les limitacions del mercat requereixen la presa de decisions estratègiques crítiques per part dels fabricants”. Aquest fet permetrà, assegura Schemoul, “generar noves oportunitats i avantatges competitius”.
Pel que fa a la recuperació de la demanda, Denis Schemoul va anticipar una tornada a la normalitat cap a mitjans d’any. Schemoul va indicar que “els colls d’ampolla de la cadena de subministrament assoliran el seu màxim en el primer trimestre de 2021“. Per tant, IHS Markit espera “un increment en els volums de producció a Europa del 15%“. Tanmateix, Denis Schemoul va matisar que “aquesta predicció queda subjecta a l’evolució de la pandèmia”.
Schemoul: “La demanda de vehicles estarà marcada per les cicatrius de la pandèmia”
L’especialista en previsió de producció de turismes d’IHS Markit també va subratllar que “el sector encara s’enfronta al compliment de les emissions de CO₂“. En la seva opinió, aquest fet suposa “un risc real per assolir els objectius previstos”. En aquest sentit, assegura que “la demanda de vehicles estarà marcada durant molts anys per les cicatrius de la pandèmia, a les quals s’uneixen els desafiaments que comporta l’electrificació”.
A aquests reptes cal sumar, segons les paraules de Schemoul, el tancament de les plantes de producció, com ara Nissan Barcelona. “D’altres [fàbriques] poden estar en risc: si bé les marques prèmium continuaran invertint en nous centres, d’altres factories s’hauran de reestructurar”.