El fabricant d’automòbils elèctrics QEV Technologies ha presentat la seva nova marca ZEROID. Sota aquest nom comercial, la companyia comercialitzarà la seva flota de vehicles 100% elèctrics. La nova gamma d’automòbils elèctrics, a més, actuaria com a punta de llança per a la reindustrialització de Nissan Barcelona. I és que QEV Technologies és una de les candidates en aquest procés, liderant un projecte per instal·lar un hub d’electromobilitat a la planta de la Zona Franca. En aquestes instal·lacions, està previst que QEV Technologies iniciï la producció dels vehicles de ZEROID a partir de 2023. Segons previsions de l’empresa, s’hi podrien produir fins a 60.000 unitats l’any. Amb una inversió prevista de 200 milions d’euros, aquesta operació industrial podria crear 1.000 llocs de treball directes.
A l’acte de presentació va assistir la directora general d’Indústria de la Generalitat i consellera delegada d’ACCIÓ, Natàlia Mas i Guix. En les seves paraules, aquest anunci suposa «una gran notícia per avançar cap a una reindustrialització de país, verda i innovadora». A la presentació també va ser-hi present Joan Orús, CEO de QEV Technologies. Segons Orús, «ZEROID ocuparà un espai al mercat de la mobilitat en el transport urbà».
«Una gran noticia per avançar cap a una reindustrialització de país, verda i innovadora»
Natàlia Mas i Guix, directora general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya
ZEROID es posicionarà al mercat de l’electromobilitat com una marca puntera de vehicles sostenibles i plataformes elèctriques per a flotes i serveis urbans. D’aquesta manera, QEV Technologies consolida la seva posició de referent a un sector estratègic. La flota de zero emissions de ZEROID inclourà tres models de furgonetes elèctriques, camions i plataformes elèctriques i d’hidrogen per a autobusos i camions. En cas que la proposta de QEV Technologies per instal·lar un hub d’electromobilitat a Barcelona tingui èxit, tots aquests automòbils es fabricarien en aquestes instal·lacions.
Sobre el projecte de reindustrialització de Nissan, Joan Orús explica que «el nostre objectiu d’aquí a tres anys és produir 60.000 unitats anuals i generar més de 1.000 llocs de feina en tres anys». A més, assegura que «no volem ni podem perdre tot el capital humà disponible a la Zona Franca». En relació als antics treballadors de Nissan, destaca que «són el veritable valor de la reindustrialització». De la plantilla destaca «un coneixement molt valuós, molta experiència i molt a aportar». Per això, es mostra convençut que «tot aquest equip serà el millor motor per al projecte que ara iniciem».
«No volem ni podem perdre tot el capital humà que hi ha a la Zona Franca»
Joan Orús, CEO de QEV Technologies
Amb el seu aterratge a la Zona Franca, QEV Technologies fabricaria i muntaria la major part de la producció en les actuals instal·lacions de Nissan. En aquest sentit, la companyia també rebria el suport de diverses empreses locals per a complementar la seva activitat industrial alhora que impulsa l’economia local. Tal com comenta Joan Orús, «va sorgir una gran oportunitat de reindustrialitzar una zona d’història automobilística al voltant de Barcelona». Sobre l’automoció catalana, Orús assenyala que «juga un paper estratègic en l’economia» i defensa un model que fomenti la indústria local per tal de reduir l’impacte ambiental, els costos de transport i la dependència d’altres països.
Actualment, els vehicles de ZEROID es desenvolupen a les instal·lacions de QEV Technologies a Montmeló, properes al Circuit de Barcelona-Catalunya. Tanmateix, donada la possible reindustrialització de Nissan Zona Franca, l’empresa es planteja traslladar la producció a aquestes instal·lacions. L’objectiu d’aquest moviment seria la preservació del teixit empresarial nacional i la creació de noves oportunitats laborals per a l’automoció. A més, la incorporació de ZEROID al hub d’electromobilitat actuaria com a potencial fons d’inversions estrangeres, impulsant l’adopció de la Indústria 4.0 i la transformació del sector de la mobilitat.