Escolta l’entrevista a en Josep Maria Vall en el primer programa del Podcast del CIAC | CIAC

 

El CIAC, Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya, ha publicat el primer programa del seu nou podcast. En aquesta primera edició, el president del CIAC, Josep Maria Vall, ha repassat l’actualitat de l’automoció a Catalunya. En línies generals, el president del clúster ha destacat “la incertesa” en la que es troba la indústria en aquest 2021. Aquesta incertesa ha estat causada, en gran part, per la pandèmia del coronavirus, que va tenir un greu impacte en l’automoció durant el 2020. Tant és així que Josep Maria Vall ha xifrat en un 32% la reducció en les vendes d’automòbils a Espanya l’any passat.

Tanmateix, el president del CIAC espera que a partir del segon semestre del 2021 es donin les primeres passades cap a la recuperació del sector. Així doncs, Vall augura que l’any 2022 el sector haurà recuperat el volum de vendes de fa dos anys. Durant la seva intervenció, també ha parlat sobre la situació del vehicle elèctric. Tot i que Josep Maria Vall ha afirmat que “l’adopció del vehicle elèctric encara és mínima”, espera que aquesta situació comenci a canviar a partir de l’any 2030. Finalment, el responsable del clúster ha parlat sobre els projectes tractors que buscaran beneficiar-se dels fons europeus NextGenerationEU per reforçar el sector. En aquest sentit, Vall ha explicat els detalls sobre “un macroprojecte” impulsat pel CIAC en col·laboració amb la Generalitat i Eurecat Centre Tecnològic.

Josep Maria Vall: “L’any passat, l’automòbil va patir molt amb la pandèmia”

“Incertesa” ha estat la paraula escollida per Josep Maria Vall a l’hora de descriure la situació actual de l’automoció. Aquesta incertesa, en la seva opinió, no és única de l’automoció, sinó que està estesa a la resta de sectors. Tanmateix, ha fet èmfasi en el fet que “aquest sector està en un moment de transició importantíssim”. A més, Vall ha recordat els greus efectes que la pandèmia va tenir sobre l’economia del sector l’any 2020. “Al final d’any, hem arribat amb una reducció de vendes a Espanya del 32% en relació amb l’any 2019, i amb una reducció a la producció del 20%”, ha assegurat. Aquestes xifres, en la seva opinió, “ja indiquen la magnitud del problema que s’ha vingut amb la pandèmia”.

Posant la mirada en el 2021, el responsable del CIAC veu un escenari amb llums i ombres. Vall ha indicat que enguany els fabricants d’automoció estan rebent un volum de demanda que podria indicar “que s’està recuperant una mica d’aquesta gran davallada”. Tanmateix, avisa que “aquestes programacions no es compleixen”. Això és degut, en les seves paraules, al fet que “els fabricants produeixen d’acord amb les programacions dels clients, però després a l’hora de la veritat es modifiquen”. La causa d’aquest fet és que “els confinaments als diferents països està oscil·lant de forma alarmant”, ha informat. Això, provoca, explica Josep Maria Vall, “que no ens puguem fiar d’aquestes programacions de demanda”.

Josep Maria Vall: “El volum de vendes possiblement no es recuperarà fins al 2022”

Pel que fa a la recuperació del sector, Josep Maria Vall la vaticina d’aquí a tres anys. “Possiblement aquest any anirem amb un augment del 20%, i la resta fins a arribar a aquest 32% no es recuperi fins al 2022”, ha indicat. Aquesta recuperació, assegura, “dependrà del nivell de confinaments, de la mobilitat i de com es va estabilitzant la pandèmia”. En aquest sentit, afirma que la vacuna tindrà un paper fonamental. Així doncs, Vall preveu que “la situació d’aquest primer semestre encara serà molt confosa; i amb el segon semestre d’aquest any s’anirà estabilitzant, ja que el nivell de vacunació serà molt més fort”.

Malgrat les esperances de recuperació, el president del CIAC ha reiterat en el fort impacte de la pandèmia sobre el sector. “La confiança dels usuaris ha anat cap a baix, la mobilitat també i, per tant, els cotxes encara no es venen”, ha assegurat. A més,  ha recordat el limitat èxit que mesures com el Pla MOVES o el Pla RENOVE van tenir l’any passat. “Pràcticament el 50% dels diners que el govern va destinar al Pla RENOVE no es van utilitzar”, ha informat.

Tots aquests factors provoquen, doncs, que els fabricants optin per reduir els volums de producció. “Ja sabem el que va passar amb Nissan”, ha recordat Vall, referint-se al tancament de les fàbriques de la companyia japonesa a Barcelona. Tanmateix, ha apuntat que aquesta incertesa és quelcom global. “A inicis d’any ens va arribar la notícia que Renault reduirà la producció mundial en un 22,5%, i Ford ha decidit tancar tres fàbriques molt antigues que tenien al Brasil”, ha dit. “Per tot això podem dir”, conclou, “que la situació de l’automòbil en aquest any de pandèmia és d’incertesa total”.

Vall espera que per l’any 2030 un 20% del parc mòbil sigui elèctric

La mobilitat elèctrica ha estat un dels altres punts sobre els quals ha parlat Josep Maria Vall. Ha reconegut que “el sector està fent un procés de transformació molt fort enfocat al cotxe elèctric”. Malgrat això, reconeix que la situació actual de l’electromobilitat no és la millor. “La participació dels cotxes elèctrics a tot Europa encara és mínima”, assegura. La seva presència, segons el mateix Vall, se situa “entre el 2,6% i el 2,8%”. Tanmateix, el president del CIAC espera que l’any 2030 “un 20% del parc mòbil siguin elèctrics”. Per arribar a aquestes xifres, però, avisa que “s’hauran de fabricar uns 600.000 cotxes elèctrics a Espanya”. En la seva opinió, això és “una gran fita”, però lamenta que “en aquests moments parlar del vehicle elèctric a Espanya és una entelèquia”.

El responsable del CIAC identifica tres factors que permetran popularitzar el vehicle elèctric. El primer d’ells, el preu. “Actualment els cotxes elèctrics són cars”. Però per què tenen un preu tan elevat? Josep Maria Vall respon que “la bateria suposa un 30% del cost de l’automòbil”. Així doncs, afirma que “quan les bateries baixin de preu, també abaixarà el preu dels cotxes elèctrics”.

Un altre factor relacionat amb les bateries és la seva autonomia, que “crea una incertesa en els conductors”. Això està directament relacionat amb el tercer i últim factor que Josep Maria Vall considera clau en l’expansió del vehicle elèctric: la infraestructura de carregadors. “La infraestructura de carregadors a les ciutats i carreters encara no està estabilitzada”, reconeix; i considera que “possiblement això el 2022 encara no estarà solucionat”. Tanmateix, indica que les companyies elèctriques estan “fent aquest esforç” per abastir la xarxa viària de punts de recàrrega.

Els fons europeus NextGenerationEU, “una oportunitat d’or”

Finalment, Josep Maria Vall ha parlat sobre els fons europeus NextGenerationEU i els projectes tractors per impulsar l’automoció. “De la mà de la Generalitat, i amb Eurecat, hem fet un macroprojecte tractor per reactivar l’economia de l’automoció a Catalunya”. Aquest gran projecte estarà enfocat “en diferents pilars que serviran per reactivar l’economia”. Aquests pilars són:

En l’opinió de Josep Maria Vall, es tracta d’un projecte que “engloba gairebé totes les companyies de l’automoció de Catalunya”. A més, ha definit aquests fons europeus NextGenerationEU com “una oportunitat d’or”. Tanmateix, avisa que “si deixem passar aquesta oportunitat, creiem que en els cinc anys vinents ho passarem malament”. En definitiva, però, es mostra optimista de poder aprofitar aquest finançament. “Ajudarem totes les empreses i el nostre sector perquè tiri endavant com sempre ha fet”.

Close Menu