Consorci de Formació Professional d'Automoció

El sector de l'automoció es troba en una profunda crisi, però van apareixent símptomes de recuperació
El sector de l’automoció es troba en una profunda crisi, però van apareixent símptomes de recuperació. Imatge: Nissan

 

El sector de l’automoció sempre ha estat un indicador per conèixer l’estat de l’economia espanyola. Es tracta d’una activitat econòmica que reflecteix la salut del sector industrial de l’Estat. A més, el sector de l’automoció està molt vinculat a la capacitat econòmica de les famílies. Per últim, també serveix com a termòmetre per mesurar la capacitat d’exportació, ja que juntament amb l’alimentació és l’activitat amb més mercat exterior.

Tanmateix, el cert és que el sector de l’automoció es veu immers des de fa temps en una profunda crisi. Ja a finals de 2019, CCOO va publicar un informe sobre els principals reptes als quals havia de fer front la indústria de l’automòbil. Entre ells, l’aposta pel vehicle elèctric, les plataformes de mobilitat compartida i l’adopció de l’economia circular. Tots aquests desafiaments, però, van quedar eclipsats pels greus efectes que el coronavirus va tenir sobre el sector. En l’àmbit local, a més, cal sumar el tancament de les fàbriques de Nissan a Barcelona, programat el desembre de 2021.

El sector de l’automoció comença a mostrar símptomes de recuperació

Malgrat la difícil situació en la qual es troba l’automoció, el cert és que a poc a poc s’observen motius per creure en la recuperació del sector. Recentment, l’Associació Espanyola de Venedors d’Automoció Ganvam va anunciar un creixement de l’1,1% a les matriculacions durant el juliol de 2020. A més, les dades de Ganvam sobre l’agost mostren, de manera preliminar, un creixement de l’11,4% en relació amb el mateix mes de l’any anterior. Aquesta situació és causada, molt probablement, per les diferents iniciatives públiques per impulsar el sector. Una d’elles, el Programa de suport a la mobilitat i l’automoció presentat al Parlament el passat juliol.

Per altre costat, les principals empreses del sector també van mostrant símptomes que podrien indicar indicis de recuperació. Malgrat que l’acord entre Nissan i els treballadors no evitarà el tancament de les fàbriques, l’ajornament fins al desembre de 2021 dóna al Govern més marge de temps per intentar reindustrialitzar les instal·lacions. Pel que fa a Seat, s’ha pres la decisió de mantenir l’activitat a les fàbriques durant tres dels quatre dissabtes d’aquest setembre. Això permetrà a l’empresa de Martorell recuperar part de la producció que s’està perdent a l’agost, mes al qual les instal·lacions estan tancades. D’altra banda, cal recordar que malgrat les dificultats del sector, Seat va registrar l’any 2019 un rècord històric a les seves xifres de vendes.