Els 10 consells han estat elaborats per Gina Aran i Manel Fernández, professors de la UOC
Els 10 consells han estat elaborats per Gina Aran i Manel Fernández, professors de la UOC. Imatge: UOC

 

La pandèmia provocada per la Covid-19 està tenint unes conseqüències humanes i sanitàries extremadament greus i colpidores. A això, a més, se li ha de sumar els greus efectes que també està provocant sobre l’economia i el mercat laboral. Segons el Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, durant l’estat d’alarma es van destruir uns 890.000 llocs de treball. En aquest context, Gina Aran i Manel Fernández, experts de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha elaborat un decàleg amb consells per trobar feina en temps de la Covid-19. Tots dos són professors col·laboradors dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC.

1. Buscar feina als sectors que han sortit reforçats de la crisi de la Covid-19

La UOC recomana cercar feina als sectors menys afectats per la pandèmia de la Covid-19. “Alimentació, educació, sanitat, farmàcia, higiene, logística, tecnologia i proveïdors de software. Aquests són, segons Gina Aran, “els sectors que han sortit reforçats de la crisi sanitària, i els que demandaran més treballadors”.

A més, els teleoperadors i els especialistes en màrqueting seran altres perfils professionals amb una forta demanda laboral. Pel que fa als teleoperadors, “seran perfils molt buscats, però hauran de desenvolupar noves competències com l’escolta activa”, assegura la UOC. Els professionals de màrqueting, en canvi, “hauran de competir per l’atenció dels consumidors amb campanyes centrades en la personalització“, explica la UOC.

Les professions relacionades amb la neteja i la cura d’infants o persones dependents també són mencionades a la llista publicada per la UOC. A més, els autors també destaquen la importància dels formadors en habilitats de comunicació i treball en equip en remot.

2. La formació és fonamental

Manel Fernández explica que “formar-se no tindrà un sol moment: sempre cal estar en formació continuada, sobretot els autònoms i els emprenedors”. Segons Fernández, “tots els treballadors han de dedicar una part del seu temps i pressupost a especialitzar-se mitjançant la formació (upskilling)”. Alhora, l’autor considera necessari “formar-se en nous àmbits per estar oberts i preparats davant noves expectatives i oportunitats (reskilling)”.

El professor també recorda la importància dels plans de carrera al context actual. “Si t’ho ofereix l’empresa, serà un afegit; si no és així, hauràs d’estar disposat a dissenyar-lo tu mateix”. Manel Fernández creu que “els canvis seran constants i tindrem moltes reivindicacions professionals al futur”.

3. Després de la Covid-19, caldrà preparar les entrevistes de feina telemàtiques

Segons indica la UOC, el 40% de les entrevistes de treball es realitzaven de manera virtual abans de la pandèmia. Ara, s’espera que aquesta xifra augmenti “exponencialment”. Per això, Gina Aran destaca la importància d’adaptar-se a aquesta nova realitat per tal de trobar feina al món post Covid-19. Aran distingeix dos tipus d’entrevistes telemàtiques: gravades i en directe. A les primeres, s’haurà de gravar un vídeo on es responen les preguntes proposades per l’empresa. En el segon cas, es realitzarà mitjançant aplicacions com Zoom o Skype.

En qualsevol cas, però, Gina Aran destaca la necessitat de “comprovar que micròfon, càmera i connexió a Internet funcionen correctament“. A més, destaca la importància de notificar a l’empresa qualsevol dificultat tècnica que sigui un obstacle per realitzar l’entrevista. Pel que fa als habituals nervis previs a l’entrevista, l’autora recomana “fer un simulacre d’entrevista amb una persona de confiança i gravar-la per corregir errors”.

La UOC també destaca la importància de cuidar els detalls a l’hora de fer una entrevista telemàtica. “El fons ha de ser tan neutre com sigui possible i amb una bona il·luminació. Si la càmera mostra el nostre espai de treball a casa, aquest ha d’estar endreçat”.

4. Dissenyar una estratègia

La UOC critica que “quan busquem feina, moltes vegades el primer a fer és entrar a Infojobs sense fer cap reflexió prèvia”. En aquest sentit, Manel Fernández afegeix que “ho planifiquem tot i tota l’estona, però no dediquem ni un minut a dissenyar la nostra trajectòria professional“.

Per aquesta raó, Fernández anima la gent a preguntar-se “On em veig professionalment en tres anys? Aquest és un bon punt de partida per situar-se en el bon camí i assolir els objectius”.

5. Buscar-se a un mateix a Google

Els autors expliquen que aquesta és “quasi la primera tasca que cal realitzar quan s’està buscant feina, perquè és el que farà el reclutador fins i tot abans de mirar el nostre currículum”. Segons la UOC, el 86% de les empreses utilitzen les xarxes socials per conèixer millor els seus candidats. Per això, el decàleg recomana “veure quina és la informació pública sobre nosaltres a internet i eliminar-la si no ens afavoreix”.

D’altra banda, Manel Fernández destaca la importància de fer marca personal mitjançant l’ús de les xarxes socials. Això ens permetrà, en paraules del professor de la UOC, “transmetre la nostra proposta de valor“. Per aquest fi, la UOC destaca l’ús de LinkedIn. “El perfil del candidat és una conseqüència d’allò que diu ser. Quan qualsevol reclutador el visita, veurà els articles publicats, els posts que escriu, a què li dóna like, els seus interessos… Un perfil professional, constant, on s’observen habilitats interpersonals, treball en equip, creativitat… serà una primera carta de presentació”, assegura Manel Fernández.

6. Reactivar la xarxa de contactes

La UOC afirma que el 80% de les ofertes de treball mai surten al mercat laboral. Això, segons afirma, “constata la importància de tenir una bona xarxa de contactes, que cal cuidar durant tota la vida professional”. Tanmateix, la Universitat Oberta de Catalunya matisa que això no vol dir “agafar els 3.500 contactes de LinkedIn i enviar-los un correu massiu”. Més aviat vindria a ser “una prospecció, enviant diferents missatges a diferents contactes en funció d’allò que esperem de cadascun”.

L’objectiu d’aquesta estratègia, segons Gina Aran, és “conèixer i fer-nos conèixer personalment”. A més, la professora recomana assistir a fires, esdeveniments i cursos relacionats amb la nostra professió. Malgrat que aquestes activitats estan limitades a causa de la Covid-19, intentar assistir-hi pot ser de gran utilitat a l’hora d’establir contactes i trobar feina.

7. Convertir el currículum en una proposta de valor

Un altre factor important de cara a trobar feina, especialment després de la crisi de la Covid-19, és convertir el currículum en una proposta de valor. Manel Fernández explica que “el candidat ha de pensar per què l’empresa el contractaria a ell i no a una altra persona: què se li dóna bé i com podria contribuir a millorar l’organització”.

Seguir aquesta estratègia permetrà, segons Fernández, “que l’empresa vegi en el demandant una necessitat“. La principal diferència és que un currículum “explica qui és la persona que busca feina”, mentre que la proposta de valor mostra “què pot aportar aquesta persona a l’empresa”, explica.

8. Adaptar-se als canvis

El mercat laboral ha experimentat una forta evolució en els darrers temps. La Covid-19, a més, ha fet que els procediments per trobar feina evolucionin encara més. Segons la UOC, és probable que les empreses comencin a oferir contractes amb jornades reduïdes a causa de la incertesa generada pel coronavirus. A més, la Covid-19 ha provocat que el teletreball sigui quelcom habitual a la feina. Els autors afirmen que LinkedIn ha enregistrat un increment del 60% a les cerques de feina en remot des de l’inici de la pandèmia de la Covid-19.

Per això, la UOC destaca que “els candidats amb experiència en teletreball estaran millor posicionats a l’hora de buscar feina”. A més, l’article destaca que “el treball autònom també augmentarà, ja que moltes empreses estaran obertes a externalitzar processos”.

9. Aprofitar els recursos públics

Manel Fernández també recorda les facilitats que l’Administració ofereix a l’hora de buscar feina. “Es poden aprofitar els recursos de cada comunitat autònoma, de l’Ajuntament, de l’Estat, del Consell Comarcal…”. Aquests recursos són gratuïts i es troben a la disposició de tots els ciutadans i ciutadanes. Per això, Fernández considera que “de ben segur ens poden ajudar al procés de cerca de feina o de transformació professional”. En aquest sentit, l’autor considera que “la clau no és esperar, sinó en buscar i aprofitar totes les oportunitats que ens ofereix el sistema”.

10. Mantenir una mentalitat positiva

La UOC recorda que “buscar feina és una carrera de fons i és important mantenir una actitud positiva davant els inconvenients que apareguin”. En aquest sentit, Gina Aran recorda que el Fòrum Econòmic Mundial estima en 75 milions els llocs de treball que desapareixeran per la transformació tecnològica. Tanmateix, la mateixa organització afirma que n’apareixeran 133 milions de nous. En una reflexió final, Gina Aran recorda que “la meitat dels nens que ara són a primària treballaran a professions que encara no existeixen. La Covid-19 ens ha posat les piles en molts sentits: ha canviat els valors, ens ha fet descobrir noves competències, ens ha fet veure que el teletreball és viable. Totes les revolucions industrials van acompanyades d’una crisi, però hem de ser resilients, aprendre i millorar“.

Per la seva part, Manel Fernández aconsella “allunyar-nos dels hiperrealistes. Són aquelles persones que no val la pena fer res per la manca d’oportunitats. Estem en un món amb grans oportunitats, de gent que fa coses extraordinàries. Tanmateix, hi ha persones que no veuen aquestes oportunitats, per això cal allunyar-se un temps dels hiperrealistes que negativitzen la teva mentalitat. Les idees venen sempre disfressades de problemes, i les oportunitats també“.

Close Menu