Segons Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball, un fabricant de bateries elèctriques estaria interessat a invertir 3.500 milions d’euros als terrenys de Nissan Zona Franca. Així ho ha explicat durant una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies. Segons Sánchez Llibre, es tracta d’un projecte “bastant ben elaborat”, però no ha volgut donar més detalls per motius de confidencialitat. Tanmateix, ha assegurat que aquesta empresa “actuaria com a proveïdor de Seat i altres plantes del sud d’Europa”.
El president de Foment del Treball ha volgut destacar la importància d’aquest potencial projecte de reindustrialització. Segons ha afirmat, el fabricant de bateries elèctriques estaria interessat “sí o sí” en ocupar les instal·lacions de Nissan. En paraules de Sánchez Llibre, aquest projecte podria generar més de 20.000 llocs de treball entre directes i indirectes. L’empresari també ha volgut deixar clar que sense l‘acord entre Nissan i els treballadors sobre el tancament de la fàbrica, aquest projecte no seria possible.
Els motius per l’interès del fabricant de bateries en la planta de Nissan
En la seva entrevista, Sánchez Llibre ha destacat les característiques que fan de les instal·lacions de Nissan un punt estratègic per les empreses d’automoció. Segons el president de Foment del Treball, moltes empreses internacionals estan “encantades” la ubicació de la Zona Franca, a prop del port i l’aeroport i amb bona connexió ferroviària. A més, aquestes companyies valoren “la infraestructura universitària i innovadora que tenim al nostre país”. Tots aquests factors provoquen que moltes empreses tinguin “com a objectiu final” venir a Catalunya. “El primer que hem fet és buscar complicitats amb projectes internacionals que estan encantats de venir a Barcelona”, assegura.
De fet, Josep Sánchez Llibre afirma que el fabricant de bateries elèctriques no és l’única empresa que s’ha interessat per les instal·lacions de Nissan. Segons ha revelat, també existeixen projectes perquè vinguin a la Zona Franca un fabricant de busos elèctrics o fins i tot altres marques d’automoció. Tanmateix, Sánchez Llibre ha reconegut que aquestes iniciatives es troben en una fase més “incipient”. “Tenim alternatives potents i competitives que van en la direcció que quan passi el 2021 puguem aportar projectes industrials importantíssims”. Per això, l’empresari es mostra convençut que Barcelona seguirà sent “el clúster més important de la mobilitat i de l’automoció de tot l’Estat”.
La Generalitat, al corrent del projecte de reindustrialització de Nissan Barcelona
Tal com ha confirmat el president de Foment del Treball, la Generalitat i el Govern són coneixedors de les converses amb el fabricant de bateries per reindustrialitzar Nissan Barcelona. Malgrat això, Josep Sánchez Llibre no ha volgut donar més detalls sobre les negociacions amb l’empresa per motius de confidencialitat. Tanmateix, sí que ha pogut avançar que aquesta empresa treballaria com a proveïdora de Seat. Aquest moviment aniria en línia amb la inversió de 5.000 milions d’euros que Seat farà per impulsar la mobilitat elèctrica.
Tot i que les negociacions amb el fabricant de bateries semblen avançades, aquest projecte haurà de tenir el vistiplau de la Mesa d’Automoció. Es tracta d’un grup de treball creat a instàncies de Foment del Treball per reforçar la indústria de l’automòbil a Catalunya. La Mesa de l’Automoció, creada a partir de la confirmació del tancament de Nissan, compta amb la participació del 95% de les empreses del sector. Malgrat que l’aprovació de la Mesa serà necessària per portar endavant el projecte, és probable que aquesta arribi donada la gravetat de la situació. De fet, Sánchez Llibre avisa que “si a Catalunya no ve un fabricant de bateries elèctriques, d’aquí a deu anys pot desaparèixer el sector de l’automòbil“.