L’Agència Catalana del Consum (ACC) ja té 18 anys. Això vol dir que és major d’edat. Per tant, mereix un reconeixement. L’entitat, vinculada a la Generalitat, està dedicada a informar sobre els drets dels consumidors. A més, actua en la resolució de conflictes que puguin sorgir entre les empreses i les persones consumidores.
18 anys. Pràcticament, dues dècades. En aquest temps han gestionat més de 800.000 consultes i 300.000 reclamacions. A més, ha resolt 145.000 casos per la via de la mediació o l’arbitratge i ha retirat del mercat més de 2 milions d’articles perillosos. També ha executat 250.000 actuacions inspectores i ha gestionat 70.000 denúncies. La seva influència va des de productes industrials, a vehicles d’automoció, passant per electrodomèstics, joguines o qualsevol producte de consum generalista. La seva feina en defensa del consumidor és encomiable.
Inaugurat el desembre de 2004
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va ser l’encarregat de clausurar l’acte de celebració del seu 18 aniversari. Va lloar la tasca de l’organisme i va celebrar els seus reptes de futur. “Apostem per modernitzar el codi de consum, per reforçar els drets de la ciutadania davant els nous reptes ecològics i digitals”, va assegurar.
El titular d’Empresa i Treball estava acompanyat pel secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i el director de l’ACC, Francesc Sutrias. “És una eina cabdal per al país. Per això, és objectiu d’aquesta legislatura l’actualització de la normativa de consum. Estem treballant per incorporar aspectes com la transició ecològica, el consum responsable, la protecció dels col·lectius més vulnerables o la discriminació en l’accés als béns i serveis”, va assegurar Torrent.
En aquest sentit, el conseller d’Empresa va afirmar que “cal la implicació de tothom. Des d’empreses a governs, passant per organitzacions, sector empresarial i persones consumidores. L’ACC serà capdavantera oferint suport, liderant, treballant, en definitiva, al servei del país“.
Lliurament de nou reconeixements a empreses, entitats i institucions
En el marc de la celebració, l’Agència ha lliurat nou reconeixements tant a empreses com entitats, institucions, mitjans de comunicació o persones. Totes elles destacaven per la seva contribució a la defensa dels drets de les persones consumidores. També excel·lien en la bona entesa entre empreses i administracions i a la difusió dels valors de consum responsable.
Entre les persones o empreses guardonades estaven la Fundació Espigadors o la iniciativa “Soc gran, no idiota”, impulsada per Carlos San Juan. També han resultat guanyadores l’Associació Catalana de Vending, la Cecot o la revista “Opcions”. Finalment, han pujat a rebre el reconeixement la periodista Lorena Amo; la iniciativa “Pam a pam, el teu mapa d’Economia Solidària” o la iniciativa “Mapa de consum responsable”, de l’Ajuntament de Sabadell. També la iniciativa “Llet a preu just“, fruit de l’aliança entre la Cooperativa Plana de Vic i els supermercats Bonpreu i Esclat.
L’acte ha comptat amb la presència dels exconsellers Lluís Alegre, Josep Huguet i Àngels Chacón, així com els diferents directors de l’ACC des de la seva creació com Enric Aloy, Jordi Anguera, Alfons Conesa, Montserrat Ribera o Bet Abad.