Consorci de Formació Professional d'Automoció

Circuit Barcelona-Catalunya
El circuit Barcelona-Catalunya a Montmeló vol ser més sostenible ambientalment i econòmicament. Això és el que es conclou del seu nou pla estratègic presentat ahir. En el text, s’aposta per la innovació i la digitalització buscant convertir el circuit en una infraestructura clau per la indústria de l’automoció del país.

En els pròxims dos anys s’invertiran prop de 30 milions d’euros per adequar el circuit a les noves necessitats de la cultura sostenible. D’aquesta manera, el Circuit Barcelona-Catalunya vol ser líder en el compromís mediambiental i en les transformacions que aquest tipus d’equipaments han de dur a terme davant l’emergència climàtica.

Formula 1 i MotoGP almenys fins a l’any 2026

El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, i el director del Circuit de Barcelona-Catalunya, Josep Lluís Santamaria, van presentar el nou Pla Estratègic. “Les instal·lacions continuaran sent un referent mundial en l’àmbit de la competició, però, alhora, volem que sigui també una infraestructura tractora per a projectes vinculats a la mobilitat verda, la innovació i l’entreteniment”, va dir Torrent.

En aquest sentit, el circuit té assegurades les curses del mundial de Formula 1 i MotoGP fins al 2026. “Volem un circuit obert i al servei del país, connectat a ell, amb un canvi que ha de ser impulsat a partir del compromís inequívoc amb la sostenibilitat, la col·laboració publicoprivada i el treball conjunt amb el territori”; va afegir Torrent.

Tres grans projectes d’inversió

En aquests moments, hi ha previstos tres grans projectes d’inversions adreçades a millorar la seva clara implicació mediambiental. La primera, la instal·lació de 18.480 metres quadrats de plaques fotovoltaiques. La segona, la implementació d’un sistema pioner d’emmagatzematge per garantir la suficiència energètica del Circuit. Per acabar, es volen fer més inversió en carregadors elèctrics.

La voluntat és iniciar la transició cap a la mobilitat sostenible i digital i la indústria 4.0. Per aquest motiu, es buscaran aliances amb el món de la recerca i la innovació per crear un ecosistema únic respectant l’emergència climàtica.

Obrir el model de negoci del circuit amb aliances amb el món de les fires i els espectacles

Per aconseguir aquesta transformació es vol ampliar el model de negoci del Circuit. Per això, es vol incidir en el fet que les seves instal·lacions poden esdevenir en un gran banc de proves que potencia l’experiència d’usuari en les Fires i Congressos, un actiu molt buscat en les fires actuals. Per exemple, el 29 i 30 d’octubre tindrà lloc l’e-Mobility Experience on el públic podrà conduir els vehicles exposats en el circuit.

També es vol associar la marca Circuit de Barcelona-Catalunya en el sector dels esdeveniments singulars i la música en viu. La proximitat amb la Ciutat Condal fa que el circuit sigui potencialment molt atractiva per organitzar grans esdeveniments d’aforament massiu a l’aire lliure.

Paral·lelament, es vol convertir el circuit en un espai atractiu per altres esports com el ciclisme, l’escalada o el running. I, per acabar, també es vol aprofitar les seves infraestructures per entrar en el creixent fenomen dels anomenats e-sports. L’objectiu últim és fer del circuit un espai més obert a la societat, més proper al territori i a la ciutadania.

L’impacte d’unes infraestructures històriques

El circuit té actualment una ocupació del 83 % en totes les activitats que promou. Això demostra la seva força d’atracció. Aquestes activitats tenen un retorn econòmic de 181 milions d’euros. Tanmateix, la producció s’eleva als 326 milions d’euros. Aquestes activitats possibiliten un total de 2.670 llocs de treball a temps complet. El retorn fiscal per la inversió de les administracions és de 43,5 milions d’euros.

Amb el nou pla estratègic, el circuit vol esdevenir una eina de dinamització de la indústria i de la innovació tecnològica a Catalunya, especialment la vinculada a la mobilitat verda. En aquests moments, tota la indústria de l’automoció s’enfronta amb el repte de la descarbonització de la seva producció. El circuit pretén ser una eina alineada amb l’objectiu del Govern de la reindustrialització.