La companyia d’automoció SEAT va tancar l’any 2021 amb 470.500 vehicles venuts de les seves marques SEAT i Cupra. Es tracta d’un increment superior al 10% respecte de l’any anterior, quan va comercialitzar-ne 426.000 unitats. Pel que fa a la matriculació de vehicles elèctrics i híbrids endollables, les xifres també van experimentar una forta crescuda. En total, van quadruplicar-se, passant de les 14.700 unitats a les 60.600. Cupra, la gamma de vehicles esportius de Seat, va créixer un 189,4% en 2021, assolint els 79.300 automòbils venuts. Principalment, gràcies al Cupra Formentor. D’altra banda, l’any 2021 la marca esportiva de SEAT va experimentar un gran creixement dels vehicles electrificats. Així doncs, el 41% de les vendes de Cupra es van correspondre amb automòbils d’aquest segment.
Pel que fa als mercats, Alemanya va tornar a enregistrar el volum més gran de vendes per SEAT, amb un total de 104.100 unitats. Al país germànic el va seguir l’Estat espanyol, a on es van comercialitzar 81.800 automòbils. Aquesta xifra suposa un increment de l’11,5% respecte del 2020. Després d’Espanya van venir el Regne Unit (50.700, +11,2%), França (31.200, +14%) i Itàlia (27.600, +24,6%). Fora del continent europeu, cal destacar el creixement de Seat i Cupra a Mèxic (20.900, +39,3%), Turquia (12.700, +10,3%) i Israel (12.600, +20,6%).
L’escassetat de semiconductors va frenar el creixement de SEAT en 2021
Malgrat el creixement global de SEAT com a companyia, aquests resultats no van traslladar-se a SEAT com a marca. Així, van matricular-se 391.200 unitats, fet que suposa un descens del 2% respecte del 2020. La principal causa d’aquesta circumstància, segons la companyia d’automoció, ha estat l’escassetat global de semiconductors. La falta de subministrament de microxips és una de les principals conseqüències econòmiques de la Covid-19. Ja des de mitjans de 2020, SEAT ha estat patint-ne les conseqüències, amb caigudes a la producció que han provocat la convocatòria d’ERTO addicionals.
De fet, l’escassetat de semiconductors ha impedit SEAT assolir la seva recuperació dels nivells previs a la pandèmia. Malgrat aquest fet, la companyia ha aconseguit incrementar la producció a la planta de Martorell respecte del 2020. En aquest sentit, la fabricació d’automòbils va ser un 9,8% superior en comparació amb el 2020. En total, van produir-se-hi 385.200 unitats dels models de SEAT Ibiza, Arona, León; dels Cupra León i Formentor; i d’Audi A1. Tanmateix, i tot i aquest creixement, Seat Martorell encara es troba gairebé en un 30% per sota de la seva capacitat de producció.
«Esperem veure una recuperació progressiva en el subministrament, així com l’estabilització de la producció de vehicles»
Wayne Griffiths, CEO de SEAT i Cupra
El CEO de SEAT i Cupra, Wayne Griffiths, ha reconegut que «2021 no ha estat l’any que esperàvem». En aquest sentit, ha afirmat que «després de tanta feina per combatre els efectes de la crisi de la Covid-19, la nostra activitat va veure’s greument afectada per l’escassetat de semiconductors». Per això, Griffiths ha lamentat que «la demanda dels models SEAT i Cupra ha tornat a nivells anteriors a la pandèmia, i la manca de microxips està creant frustració entre els nostres clients a causa dels elevats terminis d’entrega als quals han de fer front». Finalment, el directiu britànic va mostrar-se optimista de cara al 2020, indicant que «esperem veure una recuperació progressiva en el subministrament, així com l’estabilització de la producció de vehicles».
Per la seva part, el vicepresident executiu Comercial de SEAT a Espanya, Kai Vogler, ha volgut destacar que «SEAT i Cupra tenen al mercat la gamma més potent de la seva història». Així, considera que en els dos darrers anys «Cupra ha llançat models completament nous i exclusius». Pel que fa a SEAT, ha assegurat que «ha tret al mercat el millor SEAT León de la seva història; ha actualitzat el SEAT Ateca, el SEAT Ibiza i el SEAT Arona; i també ha publicat el SEAT León i el SEAT Tarraco e-HYBRID». Per tot això, Vogler creu que «amb totes les noves incorporacions i la desitjada millora de la situació mundial dels semiconductors, som optimistes de cara al futur».