Consorci de Formació Professional d'Automoció

La Covid-19 ha tingut greus efectes sobre la cadena de valor de l'automoció catalana
La Covid-19 ha tingut greus efectes sobre la cadena de valor de l’automoció catalana | FECAVEM

 

Fecavem, Patronal Catalana de la Distribució d’Automoció, ha publicat les xifres provisionals de matriculacions del mes de març. Segons dades la consultora MSI ha facilitat a Fecavem, el nombre de vehicles matriculats a Catalunya durant el març de 2021 serà superior al març de l’any passat. Tanmateix, les xifres acumulades del primer trimestre de 2021 seran un 20% menors que les dels primers tres mesos de 2020.

D’altra banda, les dades aportades per Fecavem també comparen les matriculacions de 2021 amb les de 2019. En relació amb fa dos anys, enguany s’observa una davallada del mercat a tots els nivells. Així, tant les dades del mes de març com les acumulades del primer trimestre mostren un fort descens de les matriculacions. El president de Fecavem, Jaume Roura, justifica la caiguda del mercat amb la recessió causada per la Covid-19 i amb la manca d’incentius, tant econòmics com fiscals, per estimular la compra de vehicles.

Les matriculacions del primer trimestre cauen un 20% respecte de l’any passat

Les dades que aporta l’agència MSI estimen que aquest mes de març es matricularan 9.159 vehicles a Catalunya. Aquesta xifra, doncs, gairebé doblaria les 5.082 matriculacions enregistrades el març de l’any passat. Tanmateix, les vendes d’enguany serien molt menors que les de 2019, quan només al març es van matricular 16.724 unitats. Aquestes xifres mostren el fort impacte de la Covid-19 sobre el mercat automobilístic. El decret d’estat d’alarma, establert a mitjans de mes, ja va frenar en sec les matriculacions del març de 2020.

 

Els efectes del coronavirus sobre la indústria de l’automòbil són encara més evidents si s’analitzen les dades acumulades del primer trimestre de cada any. Tal com mostra la gràfica, les matriculacions dels tres primers mesos de 2021 són un 20% inferiors a les del primer trimestre de 2020. Això vol dir que, malgrat l’aturada completa de la indústria el març de l’any passat, només les matriculacions de gener i febrer ja varen ser suficients per superar les del primer trimestre complet d’aquest 2021. Queda clar, doncs, que a l’economia catalana encara li queda un llarg camí a recórrer per recuperar-se de la crisi.

«S’ha de facilitar la recuperació l’activitat, no posar-ne més dificultats»

Jaume Roura, president de Fecavem i el Gremi del Motor

En l’opinió de Jaume Roura, «el mercat està en recessió i no ajuda gens haver-ne de front sense estímuls a la renovació del parc i augmentant la pressió fiscal». Roura es refereix al fet que, des del gener, s’aplica el protocol WLTP per calcular l’Impost de Matriculació, tant dels vehicles com de la majoria de les motocicletes. Aquest protocol, impulsat per la UE, mesura de manera més realista el consum dels automòbils. Aquest fet provoca que, tal com està dissenyat l’actual Impost de Matriculació, sigui més difícil pels fabricants produir vehicles que estiguin exempts d’aquesta taxa. A més, Fecavem menciona «els ínfims plans d’ajudes Moves i Renove» com a causa «d’una evident atonia del mercat».

Roura ha expressat la seva sorpresa davant les actuacions del govern central. «El primer perjudicat per aquesta situació és la Hisenda espanyola», indica, fent referència al fet que Faconauto, patronal espanyola dels concessionaris d’automoció, estima que l’actual Impost de Matriculació li ha costat a Hisenda 105 milions d’euros només al mes de gener. En aquest context, Jaume Roura lamenta que «el que s’ha de fer és posar les coses fàcils per recuperar l’activitat i no posar més dificultats».