Consorci de Formació Professional d'Automoció

ACCIÓ estima que la micromobilitat pot suposar la creació d’un milió de llocs de treball directes i indirectes a Europa
ACCIÓ estima que la micromobilitat pot suposar la creació d’un milió de llocs de treball directes i indirectes a Europa

A Catalunya hi ha 119 empreses dedicades al sector de la micromobilitat que facturen 255 milions d’euros i ocupen 1.300 treballadors i treballadores. Així ho mostra un recent estudi elaborat per ACCIÓ, agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball. Aquest informe fa, per primera vegada, una radiografia a la indústria de la micromobilitat a Catalunya. A més, en subratlla les fortes previsions de creixement pels pròxims anys.

El document, anomenat Informe de Micromobilitat a Catalunya el 2022, analitza la producció i els serveis vinculats a les motocicletes elèctriques; les bicicletes, patinets i monopatins tradicionals i elèctrics; els patins; els segways, hoverboards i soloweels. Així, determina que el 38% de les empreses són fabricants de vehicles (sobretot de bicicletes tradicionals), el 28% es dediquen al lloguer (principalment de bicicletes elèctriques) i el 12% als serveis de mobilitat compartida. La resta són fabricants de components i carregadors (9% del total), apps de serveis (7%) i enginyeries (5%).

El 70% de les empreses de micromobilitat a Catalunya tenen menys de deu anys de vida

Segons Lluís Juncà Pujol, director general d’Innovació i Emprenedoria de la Generalitat de Catalunya, «la micromobilitat creixerà enormement perquè és àgil, eficient, redueix dràsticament la contaminació i es complementa a la perfecció amb el transport públic col·lectiu». En aquest sentit, Juncà explica que el 70% de les empreses d’aquest sector a Catalunya tenen menys de 10 anys de vida. Es tracta, sobretot, de microempreses, que representen un 84% del total del volum empresarial.

D’altra banda, el director general d’Innovació i Emprenedoria ha volgut reivindicar la importància de les companyies que actualment es troben desenvolupant aquesta indústria a Catalunya.  Wallbox, Cooltra o Silence són exemples de casos d’èxit d’empreses catalanes de micromobilitat.

Segons l’estudi, el 65% de la població viurà a les ciutats de cara a l’any 2030

L’Informe de Micromobilitat a Catalunya el 2022 també subratlla l’increment de l’ús d’aquest tipus de mitjans de transport després del confinament provocat per la COVID-19. A més, expressa les previsions de creixement pels pròxims anys a causa de l’augment de la població a les ciutats; així com la necessitat de reduir els nivells de contaminació. Per exemple, apunta que el nombre de ciutats amb més de 10 milions d’habitants creixerà de les 30 que hi ha actualment, fins a les 43 de cara al 2030. Al mateix temps, el 65% de la població mundial viurà a les ciutats també l’any 2030.

D’aquesta manera, l’informe recull dades segons les quals la micromobilitat pot tenir un alt impacte positiu en la salut ambiental de les ciutats europees, ja que pot suposar un estalvi en el consum d’energia anual de 127 TWh i deixar d’emetre 30,7 milions de tones de CO₂. En paral·lel, es pot aconseguir un augment superior als 100.000 milions d’euros del PIB europeu a causa de l’estalvi generat a partir de la disminució del trànsit i la creació de gairebé d’un milió de llocs de treball directes i indirectes.

Les tendències que marcaran el futur de la micromobilitat

D’altra banda, el document també analitza les principals tendències de futur del sector. En primer lloc, aquestes passen per l’augment de la seguretat dels conductors d’aquest tipus de vehicles. A tall d’exemple, es desenvoluparan nous sistemes autònoms de frenada d’emergència o sensors que detectin obstacles i vianants. Addicionalment, s’apostarà per un disseny amb vehicles més originals, així com el desenvolupament de noves modalitats de productes. Patinets de tres rodes, bicicletes elèctriques plegables o tricicles adreçats a persones amb diversitat funcional, per exemple.

Igualment, recull les noves estratègies de fidelitat que estan duent a terme les empreses de serveis -amb models de subscripció, incentius o lloguers anuals-, la integració d’aquest tipus de vehicles amb el transport públic i l’aposta per la mobilitat aèria urbana.