Consorci de Formació Professional d'Automoció

La Comissió per reindustrialitzar Nissan va celebrar la seva 13a reunió a principis de desembre
La Comissió per reindustrialitzar Nissan va celebrar la seva 13a reunió a principis de desembre | NISSAN

La Comissió encarregada de reindustrialitzar Nissan Barcelona continua avançant en les converses amb els potencials inversors. Així, avancen les negociacions amb el fabricant d’automoció xinès Great Wall Motors (GWM), l’empresa de mobilitat urbana Silence i el productor de vehicles elèctrics QEV Technologies. Pel que fa a GWM, la Comissió ha aprovat una resposta consensuada a les diverses peticions de la companyia asiàtica per reindustrialitzar la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. En aquest sentit, la nova proposta contempla una ampliació dels ajuts públics previstos inicialment. A més, es reduirà el preu del lloguer de les instal·lacions. D’altra banda, els representants dels treballadors han traslladat el seu compromís per negociar la part relativa a la incorporació de la plantilla i de Nissan a la resta d’actius. A més, Roger Torrent, conseller d’Empresa i Treball va enviar-los una carta conjunta amb la ministra Reyes Maroto per intentar convèncer el fabricant que es traslladi a les instal·lacions de Nissan a la Zona Franca.

Great Wall Motors és un dels principals fabricants d’automoció xinesos en el segment dels vehicles esportius utilitaris (SUV). Es tracta d’un grup empresarial que produeix vehicles agrupats en quatre marques diferenciades. A través de les marques GWM, Haval, Wey i Ora, el Great Wall Motors produeix i comercialitza camionetes, SUV, vehicles de luxe i automòbils elèctrics.

La Comissió negocia activament amb tots els interessants en reindustrialitzar Nissan

Paral·lelament a les converses amb GWM, el grup de treball ha mantingut les negociacions amb els altres dos potencials inversors: QEV Technologies i Silence. Segons informa Nissan en un comunicat, el diàleg amb totes dues empreses avança de manera positiva. QEV Technologies és un fabricant català de vehicles elèctrics de competició. També produeix diferents tecnologies i solucions d’electromobilitat per a altres fabricants d’automoció. El projecte de QEV Technologies per a reindustrialitzar Nissan consisteix en la creació d’un hub empresarial d’electromobilitat a les instal·lacions de Sant Andreu de la Barca. En cas d’arribar a bon terme, aquesta iniciativa permetrà impulsar la indústria de la mobilitat elèctrica a Catalunya.

Per la seva part, Silence és un fabricant barceloní de vehicles urbans elèctrics, principalment motocicletes. Aquesta empresa, fundada fa nou anys a la Ciutat Comtal, també s’encarrega de fabricar les seves pròpies bateries. Per això, si finalment aterra a les instal·lacions de Nissan de Montcada i Reixac, Silence consolidarà Catalunya com a fabricant d’electromobilitat.

«Seguirem treballant en la concreció de totes les opcions previstes per garantir un procés de reindustrialització beneficiós»

Natàlia Mas, directora general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya

Segons Natàlia Mas, directora general d’Indústria de la Generalitat, «ens trobem en un intens procés de negociació amb GWM i d’anàlisi d’una contraoferta». A més, la directora general d’Indústria ha explicat que «hem acordat activar un pla alternatiu amb QEV Technologies i Silence». Finalment, Mas ha recordat que «el Govern està plenament compromès amb el futur dels i les treballadores». Per això, ha assegurat que «seguirem treballant en la concreció de totes les opcions previstes per garantir un procés de reindustrialització beneficiós».

Altrament, Frank Torres, responsable d’Operacions Industrials de Nissan a Espanya, ha destacat que «Nissan donarà suport a qualsevol opció escollida pels membres de la Comissió». Això sí, ha matisat que «sempre tenint en compte l’interès de totes les parts i que sigui assumible per part de la companyia».

La Comissió per reindustrialitzar Nissan ja ha celebrat la seva 13a reunió

Aquesta reunió, celebrada a principis de desembre, va ser la 13a que ha mantingut la Comissió des de la seva creació a finals de l’any passat. A més de Natàlia Mas i Frank Torres, a aquesta darrera reunió han assistit Albert Castellanos, secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya; Raül Blanco, secretari general d’Indústria i PIME del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme; Carles Prieto, subdelegat del govern espanyol a Catalunya; Sergio Alcaraz, director d’Enginyeria i representant de Nissan a la Comissió; Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB); i membres de les quatre organitzacions sindicals amb representació als Comitès d’Empresa dels centres de Nissan a la Zona Franca, Montcada i Reixac, Sant Andreu de la Barca i DNS. D’altra banda, la consultora KPMG, encarregada d’oferir assessorament tècnic al procés de reindustrialització, ha estat representada per Ignacio Crespo, director d’Estratègia i Transformació.

En la reunió anterior, que va tenir lloc la primera setmana de novembre, ja es van posar de manifest les negociacions amb GWM, QEV Technologies i Silence. Ara, doncs, comença el compte enrere per acabar de tancar els acords amb els potencials inversors i donar-li una nova vida a les plantes de Nissan a Barcelona.