El 2020 no està sent l’any de Nissan. L’actual crisi del coronavirus està ampliant la magnitud dels problemes als quals ha de fer front la marca d’automoció japonesa. Ja a finals de 2019, l’escàndol de Carlos Ghosn va fer trontollar l’aliança de Nissan amb Renault. A més, a principis d’any el Brexit i la crisi econòmica feien perillar el futur de la fàbrica de Nissan a la Zona Franca. La incertesa sobre el futur de la planta, sumada a la pandèmia de la Covid-19, ha provocat que el comitè d’empresa de Nissan de les plantes de la Zona Franca i de Montcada i Reixac convoqui una vaga indefinida. En aquest context, l’empresa va anunciar ahir que espera pèrdues econòmiques de 820 milions d’euros a l’exercici fiscal de 2019.
Ahir dimarts, Nissan va anunciar una desviació del 30% sobre els beneficis previstos el 2019. Així, en comptes de tancar l’any amb 561 milions d’euros de beneficis, la marca japonesa espera pèrdues que arribarien als 820 milions d’euros. Aquest sobtat descens és causat pel “constant descens al rendiment de la companyia per l’impacte de la pandèmia de la Covid-19”, asseguren des de Nissan Motor. En qualsevol cas, aquesta xifra encara no és definitiva, ja que l’anunci dels resultats finals està previst pel pròxim 28 de maig. Aquest mateix dia també s’anunciaran les mesures que es prendran respecte del futur de les seves fàbriques a Catalunya.
Els treballadors de Nissan convoquen una vaga indefinida per la incertesa sobre el seu futur
Aquesta incertesa ha portat al comitè d’empresa de Nissan de Zona Franca i Montcada i Reixac a convocar una vaga indefinida. Aquesta vaga s’estendrà “fins que no s’aclareixi el futur immediat de les fàbriques”, afirmen fonts sindicals. Amb aquesta vaga, els sindicats CCOO, UGT, USOC i CGT volen evitar el retorn de l’activitat a la línia 2, previst pel dia 4 de maig, on es produeix la pick up de Mercedes. Juan Carlos Vicente, president del comitè d’empresa, ha afirmat que “volen que arranquem només una línia de producció per complir amb les comandes de Mercedes i després parar-nos”. “Aquesta situació”, afegeix Vicente, “ens deixa del tot desprotegits per seguir lluitant pel nostre futur”.
Des del comitè d’empresa afirmen que Nissan “no els utilitzarà” per complir amb les seves obligacions comercials amb Mercedes per a després “deixar-los tirats”. A més, denuncien que “una multinacional, que amb Renault forma l’aliança més potent del sector de l’automoció, faci servir la pandèmia per deixar milers de famílies a l’atur”.