Consorci de Formació Professional d'Automoció

Dades de l'estudi d'Adecco sobre la percepció dels joves del sistema universitari
Dades de l’estudi d’Adecco sobre la percepció dels joves del sistema universitari | EL PAÍS, a partir de dades d’ADECCO

Segons un estudi d’Adecco, sis de cada deu joves creu que la universitat no els prepara per a enfrontar amb èxit el mercat laboral. A banda d’aquesta dada, l’informe explora les principals mancances que, en l’opinió dels estudiants, té el sistema universitari. Així, la majoria dels enquestats creu que la universitat hauria de fomentar les pràctiques professionals durant els estudis superiors. Els joves espanyols també demanen un major assessorament en la cerca de feina, i una formació més profunda en les anomenades soft skills.

En total, 4.700 joves espanyols han participat en aquest estudi impulsat per la companyia de recursos humans Adecco. D’aquesta xifra, el 60,6% considera que els estudis universitaris no els preparen adequadament per fer el salt a la seva carrera professional. D’altra banda, un 30,6% assegura que només els prepara parcialment. Només el 8,8% dels enquestats, doncs, opina que els estudis universitaris proporcionen una formació exitosa de cara a la incorporació al món laboral.

«Cal innovar perquè la formació teòrica i la pràctica col·laborin en la preparació del talent jove»

Concretament, tres de cada quatre enquestats considera que les universitats haurien d’impulsar la realització de pràctiques professionals. A més, gairebé la meitat (un 49,2%) reclamen un increment en l’orientació laboral que proporcionen els centres. Finalment, el 48,7% dels joves reclamen una formació més profunda en les soft skills. És a dir, les habilitats socials, de comunicació, d’intel·ligència emocional… que són transversals i fonamentals per tal de construir un bon perfil professional.

En l’opinió d’Alberto Gavilán, director de Talent d’Adecco, «des de les empreses hem de fer tot el possible per apropar-nos als joves». Això implica, afirma, «naturalitzar la nostra relació amb ells i fer el seu trànsit per la vida professional més senzill». Altrament, considera que «cal innovar perquè la formació teòrica i la pràctica s’uneixin i preparin un millor talent jove de cara al món laboral real».

L’estudi d’Adecco posa el focus sobre la manca d’assessorament per torbar feina

L’estudi Adecco reflecteix que l’assessorament en la cerca de feina és un dels aspectes que més troben a faltar els estudiants universitaris espanyols. Tant és així, que un terç del col·lectiu assegura que ningú l’ha assessorat sobre les sortides professionals dels seus estudis. En aquest sentit, més de la meitat dels enquestats reconeix que ha obtingut aquest tipus d’informació fora dels centres universitaris: ja sigui preguntant familiars, amics i coneguts; o bé a xerrades i cursos formatius aliens a les universitats.

Per tant, només l’11,9% dels estudiants indica haver rebut orientació laboral dins el seu centre d’estudis: sigui gràcies a professors i tutors (5,8%), o mitjançant xerrades i formacions específiques (6,1%). Aquesta manca de suport per part de les universitats resulta especialment greu tenint en compte que el procés de buscar feina és un dels grans temors als quals s’enfronten els estudiants. Segons Adecco, el 43% dels enquestats reconeix que la cerca de treball un cop finalitzin els estudis no serà quelcom fàcil. A més, el 29,1% admet que es tracta d’un procés que els genera moltes inseguretats, però que creu que sap com afrontar-lo. Finalment, un contundent 83,1% creu que el mercat laboral actual resulta excessivament exigent pels estudiants que s’acaben de graduar.

La desconnexió entre els estudis universitaris i les necessitats de les empreses

La desconnexió entre la formació universitària i els perfils professionals que realment necessiten les empreses no és cap novetat. Per exemple, a Girona està tenint lloc un fet paradoxal: mentre les empreses tenen una mancança de professionals qualificats, la població jove pateix alts nivells d’atur. De fet, per tal de solucionar aquesta problemàtica, empreses com TM Comas han obert els seus propis centres educatius per impulsar una formació adaptada a les necessitats de les empreses.

En aquest sentit, la Formació Professional és una alternativa real als estudis universitaris. Es tracta d’una modalitat que combina una formació teòrica completa amb la pràctica professional en entorns reals. Si vols desenvolupar una carrera professional al sector de l’automoció, posa’t en contacte amb el Consorci de Formació Professional d’Automoció. Et podem assessorar sobre els estudis que et permetran afrontar amb garanties el món laboral.