Seat està realitzant proves per incorporar drons al taller 9 de la seva fàbrica de Martorell. Concretament, els drons s’encarreguen de transportar peces de manera autònoma per tota la línia de producció de la planta. Per tal de moure’s a l’interior de la fàbrica, els drons estan equipats amb sensors que detecten murs, persones i obstacles.
El projecte pilot compta amb la participació d’Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya. L’objectiu final d’aquesta iniciativa és optimitzar les tasques logístiques a la planta de Martorell. En total, s’han portat a terme més de 1.500 hores de feina. Això inclou el mapatge de la fàbrica, la programació dels drons, proves de rendiment, entrenament dels robots per evitar obstacles, etc. Un cop superi la fase pilot, aquesta fórmula està pensada per traslladar-se a tota la flota de drons perquè treballin de manera autònoma.
«Els drons facilitaran molt el transport de peces»
Alba Gavilán, responsable de Digital Execution & Delivery de Seat
Segons Alba Gavilán, responsable de Digital Execution & Delivery de Seat, «l’objectiu d’aquest projecte és explorar els avantatges de la mobilitat autònoma vertical». Explorar aquesta via, afirma, permetrà «dessaturar el sòl i traslladar peces lleugeres de manera més ràpida, neta i eficient». Així, Gavilán confia que «en un futur els drons podrien traslladar components de manera autònoma directament a la línia».
Amb la finalitat de reduir el tràfic terrestre de la fàbrica, el nou sistema de transport amb drons es complementaran amb la resta de dispositius autònoms que es traslladen per la fàbrica. Concretament, es tracta dels AGV (automated guided vehicles), els AMR (autonomous mobile robots) i els drons que operen a l’exterior de la fàbrica per subministrar components. «Els drons tenen l’avantatge de poder moure’s lliurement al pla vertical», explica Alba Gavilán. Per això, conclou, «facilitaran molt el transport de peces i complementaran la tasca que els AGV fan per terra».
Els drons permetran connectar la fàbrica de Seat amb els seus proveïdors
Jorge Luis Martínez, responsable d’Innovació Logística de Seat
Segons Jorge Luis Martínez, responsable d’Innovació Logística de Seat, el futur de la fàbrica de Seat implica implementar l’ús de drons tant a dins com a fora de les instal·lacions. «Podríem connectar els proveïdors propers amb la fàbrica», comenta. A més, aquesta circumstància permetria Seat allargar la seva línia de subministrament i reduir la seva dependència sobre l’emmagatzematge de components.
«Aquest projecte és un exemple de col·laboració que materialitza la nostra transferència de coneixement sobre drons intel·ligents i aplicacions industrials», remarca Daniel Serrano, director de la Unitat de Robòtica i Automatització d’Eurecat. En aquest sentit, conclou que es tracta «d’una revolució del paradigma logística per preparar-nos pel repte elèctric».
Seat presentarà el seu projecte de drons autònoms a l’Innovation Day
Aquesta iniciativa conjunta de Seat i Eurecat serà presentada a l’Innovation Day. Es tracta d’un esdeveniment que tindrà lloc els dies 27 i 28 d’octubre a la planta de Martorell. El seu objectiu és donar a conèixer i promoure la innovació entre els empleats de la companyia d’automoció.
En total, s’hi presentaran 25 projectes. Un d’aquests projectes, per exemple, mostrarà el disseny i fabricació d’un monoplaça de competició elèctric i autònom, realitzat per un grup d’estudiants universitaris. També s’hi exposaran iniciatives en realitat augmentada, o un assaig de simulacions de protocols de seguretat pels assistents a la conducció.