Consorci de Formació Professional d'Automoció

Nissan Reindustrialitzacio
Tot semblava llest per una ràpida resolució sobre la reindustrialització de les instal·lacions de Nissan a la Zona Franca, però sembla que el procés és més difícil del qui ningú es podia imaginar. La comissió que ha de donar les adjudicacions va decidir ahir ajornar un altra vegada la decisió. En aquest cas, serà a finals d’anys. ¿Serà la definitiva?

De moment, només s’haurà d’esperar unes tres setmanes. La raó d’aquest nou retard és que Goodman, el partner logístic del D-Hub liderat per QEV Technologies i B-Tech, ha demanat més informació complementària. El que semblava l’única candidatura ferma a ocupar les plantes Nissan, ara no sembla tan compacta.

Dos dies després d’anunciar els avals per valor de 48 milions d’euros

Aquesta estranya decisió arriba pocs dies després que el D-Hub anunciés que havia aconseguit avals per valor de 48 milions d’euros, tal com vam anunciar des del Consorci d’automoció. La xifra representava el 60% de les garanties necessàries per liderar la reindustrialització. Era una garantia de mínims, però més que suficient per adjudicar-se els fons anunciats del Perte d’automoció. El moviment financer comptava amb la participació de l’Institut Català de Finances.

El concurs per trobar adjudicatari als terrenys de la Zona Franca van començar el 30 de juny perquè el procés acabés aquell mateix estiu. Primer es va ajornar tres vegades la data de tancament de presentació de candidatures. Ara s’ajorna la decisió definitiva de la comissió que ha de decidir qui s’emportarà el gran premi.

Reindustrialització Nissan: Arrendament dels terrenys per 50 anys i una inversió de 100 milions d’euros

L’adjudicació contempla l’arrendament dels terrenys per 50 anys i una inversió mínima de 100 milions d’euros. El D-Hub, amb Goodman de partner logístic, semblava l’única opció, però hi ha altres, com la liderada per Silence. A més, una delegació de l’automobilística xinesa Chery va visitar l’espai per detectar possibles ubicacions per futurs projectes.

Paral·lelament, el ministeri d’Indústria ha aprovat subvencions per 56 milions d’euros pel projecte descarbonització encapçalat per QEV Technologies. Aquest és exactament la meitat dels 108 milions d’ajudes aportades en principi pel Perte d’automoció. El motiu d’aquesta rebaixa és que el hub només ha aconseguit reunir el 60% dels avals necessaris hi ha hagut de renunciar a part de les subvencions.

Una empresa que factura 15 milions d’euros a l’any

La veritat és que els avals van costar molt de trobar. Els bans no es fiaven d’unes empreses que només facturen 15 milions d’euros a l’any per aprovar aquests avals. Va ser la mediació de l’Institut Català de Finances que va ajudar a aportar 40 dels 48 milions avalats. L’obsessió de l’administració catalana que les antigues plantes Nissan siguin plantes d’automoció elèctrica i no terrenys dedicats a la logística han fet que el D-Hub hagi rebut aquesta embranzida.

Si al final de tot aquest procés, no es pogués aprovar el projecte d’automoció elèctrica, altres empreses logístiques podrien tornar a intentar quedar-se amb els terrenys. Empreses com Mecalux, dedicada a estructures d’emmagatzematge o Cilsa, que porta la logística del Port de Barcelona, ja havien mostrat el seu interès quan Nissan va anunciar la seva marxa de les fàbriques.