Consorci de Formació Professional d'Automoció

D-hub nissan

Després de quatre convocatòries, el 31 d’octubre es va tancar finalment el termini per presentar candidatures per liderar la reindustrialització de les antigues plantes Nissan a la Zona Franca. L’única que va acomplir tots els tràmits correctament va ser el D-Hub, la iniciativa dirigida per QEV Technologies i B-Tech. La decisió del patronat que decidirà el concurs sembla clara. I més després que ahir es va anunciar que el projecte acaba de rebre avals per 48 milions d’euros.

El D-Hub necessitava aquests avals per iniciar el projecte. Amb els 48 milions, sembla que ja ha obtingut els mínims per començar a operar. Amb aquesta xifra, que representa el 60% de les garanties que havia d’aportar d’inici, podrà accedir a les ajudes de l’Estat. En aquest cas, amb el conegut Perte (Projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica).

D-Hub: “Els avals garanteixen la posada en marxa del projecte”

Segons un comunicat del D-hub: “els avals garanteixen el desenvolupament i posada en marxa dels projectes tractors del hub”. En aquest cas, centrats en la producció de vehicle elèctric. D’aquesta manera, el projecte dirigir per Joan OrusCeo de QEV Technologies, podrà començar a treballar en la reindustrialització de les antigues plantes Nissan.

Les entitats bancàries que han avalat el projecte són el banc andorrà AndbankCaixabankAbanca, Banc Sabadell i Avalis, societat que depèn de la conselleria d’Economia. En un principi, es volia arribar a xifres entorn dels 70 o 80 milions d’euros. Tanmateix, les dificultats per assolir aquests objectius els van obligar a reduir expectatives i renunciar directament a una partida de 10 milions d’euros. Esgrimien “raons tècniques” per fer-ho.

Ajuda de l’Institut Català de Finances (ICF)

Tot i aquest inconvenient, els avals presentats de 48 milions d’euros són suficients per accedir al pla d’ajudes Perte-Vec (Vehicle electrònic connectat). D’aquesta forma, en el primer terç de 2023 es podria iniciar les noves plantes per la ràpida producció d’una nova gamma de vehicle elèctric a la Zona Franca.

L’operació també ha comptat amb l’ajuda de l’Institut Català de Finances (ICF) que farà de valedor metre que els bancs seran els encarregats d’assumir el risc de l’operació. Per altra banda, i per trobar el finançament que li manca al projecte, la intenció és iniciar una segona ronda d’avals més endavant per mirar d’arribar a l’objectiu inicial.

Cilsa i Mecalux per si el concurs és declarat desert

En total, el repartiment dels fons del PerteVec donava a la reindustrialització de la Zona Franca 108 milions d’euros. En aquests moments, el D-Hub té una aliança amb la firma australiana Goodman per repartir-se els terrenys i fer possible el projecte. El hub es faria càrrec de l’activitat industrial i Goodman la logística.

En l’última sessió de control del Parlament, el conseller d’Empresa, Roger Torrent, va assegurar que el projecte continuarà endavant amb totes les garanties. Si el concurs es declarés desert, les companyies Cilsa i Mecalux prepararien una altra propostaMecalux és una multinacional centrada en la construcció de sistemes d’emmagatzematge i Clusa és la societat gestora de la zona d’activitats logístiques al Port de Barcelona.