A principis de juny va celebrar-se a Barcelona l’edició 2022 de la conferència bianual CHS2. Es tracta de l’esdeveniment de referència en l’àmbit de la tecnologia d’estampació en calent. En el marc d’aquesta fira, van presentar-se diversos avenços claus en la fabricació de components de xapa metàl·lica per al disseny de vehicles elèctrics més segurs. CHS2 ha estat organitzat de manera conjunta entre el centre tecnològic Eurecat i la Luleå University of Technology, de Suècia. Entre el 31 de maig i el 2 de juny, els visitants van poder fer un repàs a les principals novetats de l’estampació en calent.
Malgrat que l’estampació en calent d’acers d’alta resistència és una indústria madura, les noves tendències i innovacions industrials fan que estigui en constant evolució. Això permet la fabricació de peces d’alta resistència de geometria complexa. A més, les noves tecnologies obren la possibilitat d’obtenir propietats específiques en diferents parts de cada peça. L’automoció ha estat el gran impulsor de les diverses innovacions que la indústria de l’estampació ha experimentat en els darrers anys. L’aplicació d’aquests nous avenços ha permès al sector automobilístic avançar cap a la Indústria 4.0, així com donar resposta a les noves normatives en sostenibilitat i seguretat.
«Els nous materials amb zero petjada de carboni i l’alta eficiència del procés d’estampació en calent permetrà construir una mentalitat realment sostenible»
Daniel Casellas, director científic d’Eurecat i professor a la Luleå University of Technology
Segons Daniel Casellas, director científic d’Eurecat i professor a la Luleå University of Technology, la mobilitat elèctrica «estan canviant la manera de dissenyar els cotxes per resistir una col·lisió». En aquest sentit, la tecnologia d’estampació en calent «permet que en cas d’accident no hi hagi intrusió cap als passatgers i la bateria», va explicar Casellas durant la seva intervenció a CHS2.
D’altra banda, el director científic d’Eurecat va destacar el potencial d’aquesta tecnologia per fer front als reptes de l’automoció en matèria de sostenibilitat. Per això, va recordar que «la tendència de futur és crear acers amb zero petjada de carboni, és a dir, sense utilitzar combustibles fòssils en la seva fabricació». En paraules de Daniel Casellas, gràcies a «aquests nous acers que tenen zero petjada de carboni, juntament amb el baix impacte i l’alta eficiència del procés d’estampació en calent, es podrà construir una mentalitat realment sostenible».
CHS2 se celebra per primer cop a Barcelona
La conferència bianual CHS2 s’ha celebrat per primera vegada a la ciutat de Barcelona. L’edició d’enguany ha abordat l’aplicació de l’estampació en calent a nous materials derivats de l’acer i l’alumini. A més, ha servit per a explorar les possibilitats de transferència d’aquesta tecnologia a altres sectors, com ara el ferroviari. També s’ha fet un repàs a les oportunitats de futur que comporten els nous processos derivats de l’estampació en calent.
L’esdeveniment pren una importància especial donat el context actual, marcat per la necessitat de donar resposta als reptes de la nova mobilitat, i amb la urgència de consolidar un sector industrial sostenible i resilient. La sessió de benvinguda va comptar amb la participació de Xavier Aldeguer, director general de Transferència del Coneixement de la Generalitat de Catalunya. Enguany hi han tingut lloc 90 ponències nacionals i internacionals. Les diferents xerrades han abordat els principals reptes i oportunitats generades en la transformació de nous acers i aluminis mitjançant les tecnologies d’estampació en calent. Per exemple, solucions innovadores per augmentar l’eficiència del procés, tècniques avançades de caracterització per reduir el temps de desenvolupament de noves solucions i noves metodologies de simulació numèrica.