Les estadístiques fan por. En l’actualitat, circulen per les carreteres catalanes i espanyoles 22,9 milions de vehicles amb més d’una dècada d’antiguitat. Això vol dir que 2 de cada 3 vehicles, més d’un 66 %, són cotxes vells. I d’aquests 22,9 milions de cotxes, 16,2 milions superen inclús els 15 anys.
Totes aquestes xifres fan que l’estat espanyol sigui el que tingui el parc automobilístic més envellit d’Europa. La necessitat d’una profunda renovació d’aquests parc sembla imperativa. I no només per raons evidents mediambientals, sinó per la seguretat vial i la vida de les persones.
260 morts a l’any per culpa de cotxes de més de deu anys
Segons l’estudi “Cotxes obsolets, risc real. Influència de l’antiguitat del parc automobilístic en l’accidentalitat (2011-2020)“, elaborat per la Fundació Línea Directa, cada any moren 260 persones per causes directament relacionades amb l’antiguitat del vehicle. En l’última dècada, 2.700 persones han perdut la vida en accidents relacionats amb la poca fiabilitat d’aquests vehicles. Tant és així que es calcula que es podrien salvar 260 vides anuals si s’aconseguís baixar la mitjana d’antiguitat dels vehicles a menys de 10 anys.
Les dades parlen per si soles. El 44 % d’accidents mortals involucren a un vehicle de més de 15 anys. A més, el 39 % d’accidents amb ferits greus també tenia a un cotxe de més de 15 anys com a protagonista. En els darreres tres anys, aquests percentatges s’han triplicat i sembla que la tendència no millorarà. I això també explica per què les noves matriculacions han baixat un 35 % en els darrers tres anys.
Catalunya, una de les comunitats amb el parc automobilístic més jove
Catalunya és una de les comunitats amb una antiguitat mitjana més baixa, 12,5 anys, però encara insuficient. Només el supera la Comunitat de Madrid, amb un parc automobilístic de 10,4 anys de mitjana. A l’altre costat de l’espectre, les comunitats amb un parc automobilístic més envellit són Extremadura, amb 15,1 anys i les dues Castelles, amb 14,6 anys de mitjana.
Tanmateix, la població general encara mira amb desconfiança l’aplicació de mesures directes per la compra de vehicles nous. Les causes d’aquest envelliment estan eminentment relacionades amb la crisi econòmica. La crisi de components, la pujada del preu de la benzina, la irrupció del cotxe elèctric i els canvis de la mobilitat han fet que la població s’ho pensés molt abans de comprar un nou cotxe.
La poca eficàcia que va tenir el Pla Renove 2020 per mitigar aquestes causes continua.