Consorci de Formació Professional d'Automoció

Imatge del Parlament Europeu

Dilluns, els estats membres de la Unió Europea van acordar ajornar l’aplicació de la regulació Euro 7. Aquesta normativa, creada amb l’objectiu de minimitzar les emissions contaminants dels vehicles, que estava prevista per al 2025, s’ha ajornat fins al 2027 per als vehicles de tipus lleuger i al 2029 per als de tipus pesat.

Després de les preocupacions expressades pels fabricants d’automòbils i vuit estats membres sobre possibles desviacions d’inversions cap als vehicles elèctrics, es va decidir postergar la implementació de la normativa Euro 7. A més, es van establir nous estàndards d’emissions per a frens i neumàtics.

Una disposició addicional s’ha inclòs per als autobusos urbans, assegurant-se que estiguin alineats amb l’objectiu proposat de zero emissions de CO2 per al 2030.

França, Itàlia i la República Txeca, juntament amb altres cinc països, van advocar per una regulació menys restrictiva, temint que els límits suggerits podrien afectar el desenvolupament i inversió en vehicles elèctrics.

Presència espanyola

Sota la presidència rotativa de la UE, Espanya va presentar un text consensuat que va ser aprovat pel Consell de la Unió Europea, integrat pels ministres de cada estat membre.

Héctor Gómez, ministre d’Indústria, Comerç i Turisme, va expressar que la presidència espanyola ha tingut en compte les diverses sol·licituds dels estats membres. Va destacar la recerca d’un equilibri entre les inversions de les marques i els avantatges ambientals de la normativa.

Gómez va reafirmar l’objectiu d’Europa de liderar la mobilitat sostenible, establint estàndards d’emissions factibles per a la pròxima dècada i impulsant la transició cap a vehicles no contaminants per al 2035.

Reacció dels proveïdors

Els proveïdors i fabricants van respondre ràpidament a la decisió dels ministres. Benjamin Krieger, secretari General de CLEPA, va destacar el suport dels proveïdors cap a la normativa Euro 7, sempre que es considerin condicions d’assaig i límits realistes. Va subratllar la importància de la decisió en el context global, especialment en relació amb els EUA i Xina.

El director General de CECRA va instar als legisladors a seguir treballant en una normativa Euro 7 robusta i a adoptar-la abans de les eleccions de la UE al 2024.

Opinió dels fabricants

Sigrid de Vries, directora General de ACEA, va valorar positivament la decisió dels estats membres, considerant-la més equilibrada que la proposta original de la Comissió Europea. Va reiterar el compromís de la indústria amb la sostenibilitat i va sol·licitar una col·laboració més estreta entre els estats membres, el Parlament Europeu i la Comissió.

Es preveu que el Parlament Europeu prengui una decisió sobre aquesta qüestió el 12 d’octubre. Una vegada adoptades les posicions de les dues institucions, començaran les negociacions en el marc del diàleg trilateral.