Consorci de Formació Professional d'Automoció

«L'evolució de l'automoció implicarà la seva transformació a tots els nivells», assegura Guillem Quintana
«L’evolució de l’automoció implicarà la seva transformació a tots els nivells», assegura Guillem Quintana | EURECAT

Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya, ha identificat les cinc grans tendències que marcaran el futur de l’automoció. Aquestes són: l’electrificació, la mobilitat compartida, la connectivitat, la conducció autònoma i l’actualització constant del software. Així doncs, aquests cinc conceptes estan essent la clau en la innovació tecnològica d’un sector que es troba immers en un moment de canvi. De fet, Eurecat preveu que un 40% dels nous vehicles fabricats seran elèctrics o híbrids el 2030.

Segons Guillem Quintana, director de Desenvolupament de Negoci d’Eurecat, aquestes cinc tendències plantegen «la ràpida evolució de l’automoció, tant a escala tecnològica com de models de negoci». En la seva opinió, això implicarà la transformació del sector «a tots els nivells». Per aquesta raó, hauran d’adaptar-s’hi tots els agents de la cadena de valor: des de les grans marques, fins als concessionaris.

Les cinc grans tendències que marcaran el futur de l’automoció

Segons explica Alfred Beltran, cap de Desenvolupament de Negoci del Mercat d’Automoció d’Eurecat, el vehicle elèctric és «una tendència molt clara en el sector». Tanmateix, reconeix que planteja diversos reptes «que s’han de tenir en compte i que s’han d’intentar solucionar». Per exemple, la infraestructura de recàrrega, o la manca de components causada per la Covid-19. A més, Beltran recorda que «els vehicles elèctrics avui en dia són encara més cars en comparació amb els convencionals».

Per altra banda, la mobilitat compartida també plantejarà un nou paradigma de consum. D’aquesta manera, «passarem d’un model de propietat a un model de pagament per ús, una evolució que té tot el sentit del món, amb grans ciutats congestionades, amb nivells alts de contaminació i problemes d’estacionament», indica Alfred Beltran. Endemés, el responsable d’Eurecat menciona el poc ús que actualment es fa dels cotxes, «perquè la major part del temps tenim el cotxe aparcat o sense utilitat». En aquest sentit, afirma que la mobilitat compartida implicarà noves oportunitats d’estalvi, evitant pagar el cost de compra o el manteniment.

En termes de connectivitat, Beltran assenyala que «estem parlant a tres nivells». Aquests són, la connectivitat entre vehicles, entre cotxe i la infraestructura, i entre els ocupants del vehicle i el món exterior:

  • La connectivitat entre vehicles pot donar informació en temps real de possibles incidències. Per exemple, un accident o un automòbil avariat.
  • La connectivitat entre el cotxe i la infraestructura permet interactuar amb elements com els senyals de trànsit o els semàfors.
  • La connectivitat entre els ocupants del vehicle i el món exterior permetrà les persones estar més connectades des de l’interior del seu automòbil. Per exemple, podran connectar-se a les xarxes socials o fins i tot treballar de manera remota.

«El conductor acabarà desapareixient, i serà el vehicle qui prengui les decisions»

Alfred Beltran, cap de Desenvolupament de Negoci del Mercat d’Automoció d’Eurecat

La conducció autònoma és una altra de les tendències que marcaran el futur de l’automoció. En l’opinió d’Alfred Beltran, l’evolució  avança cap a què «sigui el vehicle qui prengui les decisions». En total, el cap de Desenvolupament de Negoci del Mercat d’Automoció d’Eurecat identifica fins a cinc nivells de conducció autònoma. Actualment, explica, la majoria dels cotxes que es fabriquen ja se situen en els primers dos nivells. En la següent dècada, Eurecat pronostica que tots els cotxes seran totalment autònoms. És a dir, es trobaran al nivell 5.

Finalment, la tecnologia cada cop més avançada que incorporen els automòbils requereix una constant actualització del seu software. Aquesta tendència implicarà «trencar el cicle natural dels fabricants, que cada sis anys llancen al mercat un nou model», indica David Pardos, desenvolupador de Negoci del Sector de l’Automoció d’Eurecat. La causa d’això resideix en què «els usuaris actuals volen tenir sempre un cotxe personalitzat i amb funcions avançades», conclou Pardos.