Els vehicles d’avui dia estan cada vegada més dotats de tecnologies avançades, apropant-se a una realitat que semblava de ciència-ficció. Tot i això, existeixen certes limitacions legislatives a Espanya que frenen l’ús complet d’aquestes innovacions. Segons un estudi de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC), l’any 2024 podria marcar un punt d’inflexió, on els vehicles autònoms podrien operar amb tot el seu potencial.
Restriccions de la DGT
Durant el 2022, el 23% dels vehicles venuts a Espanya incorporaven la tecnologia necessària per assolir un Nivell 3 d’autonomia. Malgrat això, la normativa vigent no permetia la seva plena utilització. La Direcció General de Trànsit (DGT) manté restriccions que limiten l’ús de funcions per les quals els consumidors ja han pagat.
Aquest marc regulador fa que el 62% dels cotxes venuts al país ofereixin només un nivell d’autonomia 2, restringint els conductors a utilitzar funcions més bàsiques, mentre que en altres nacions, alguns models de vehicles gaudeixen ja d’una autonomia quasi completa.
Avenços en vehicles intel·ligents
Molts models actuals ja inclouen sistemes d’assistència com sensors d’aparcament, alertes de condicions de trànsit i maniobres automàtiques d’aparcament. Algunes marques, però, van més enllà, oferint sistemes que no només detecten els senyals viaris, sinó que també permeten canvis de carril automàtics. Un exemple notable és el sistema BlueCruise de Ford, que ja ha estat aprovat per la DGT, permetent la conducció sense mans mentre es manté l’atenció a la carretera.
Perspectives pel 2024
El baròmetre anual d’ANFAC, que avalua el desenvolupament de tecnologies de mobilitat autònoma, assenyala la importància d’aprovar noves regulacions per a models amb nivells elevats d’automatització. Tot i que el 2022 es va introduir un canvi en la normativa, Susana Gómez, subdirectora adjunta de vehicles de la DGT, indica que durant el 2024 és probable l’aprovació d’una nova regulació que permeti una major automatització dels vehicles. L’obstacle principal rau en la necessitat de modernitzar el parc automobilístic del país, amb una edat mitjana superior als 13 anys.
Finalment, es preveu que durant el 2024 es pugui aprovar una normativa que faciliti el funcionament total dels vehicles autònoms a Espanya.