En una intervenció al programa Els Matins de TV3, el president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall, ha donat la seva opinió sobre diversos temes relacionats amb el present i el futur del vehicle elèctric a Catalunya. Així, Vall ha demanat incentius més enllà del Pla Moves III per augmentar la demanda del cotxe elèctric. A més, el responsable del CIAC ha valorat la possible instal·lació d’una fàbrica de bateries elèctriques a les proximitats de Seat Martorell. Sobre aquest tema, Josep Maria Vall també ha demanat al govern espanyol «neutralitat» a l’hora de decidir la localització de la planta.
D’altra banda, responsable del Clúster ha destacat l’actual moment de transformació que està vivint el sector de l’automoció. En aquest context, recorda la necessitat «d’un canvi total» en la formació de talent per desenvolupar els nous perfils professionals.
Josep Maria Vall: «El cotxe elèctric és una realitat que anirà a més»
Pel que fa al creixement del vehicle elèctric, Vall assegura que «ja no hi ha retorn: és una realitat que anirà a més». Així, el president del CIAC vaticina que «les vendes de cotxes elèctrics creixeran exponencialment i cada any s’aniran multiplicant». Tanmateix, l’empresari reconeix que «encara estem començant des d’un punt molt baix; estem parlant que a Espanya el mercat de cotxes elèctrics no arriba al 3%».
En aquest sentit, Josep Maria Vall veu necessaris més incentius per a incentivar-ne la compra. En referència al Pla Moves III anunciat pel govern espanyol la setmana passada, el representant de l’automoció catalana considera que «veurem quin efecte té, però no ho és tot». Així, Vall recorda que «el govern central i les companyies elèctriques han de posar en marxa la infraestructura de recàrrega».
Josep Maria Vall demana «neutralitat» sobre les fàbriques de bateries elèctriques
Un altre dels temes tractats en el programa ha estat la possibilitat d’instal·lar una fàbrica de bateries a Catalunya. Les especulacions van sorgir arran de l’anunci de la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, d’un projecte per instal·lar una planta de producció de bateries «a prop de Seat Martorell». Des d’aleshores, i en paraules de Josep Maria Vall, «totes les comunitats estan demanant fàbriques de bateries». Degut a aquesta circumstància, Vall ha desitjat que el govern central «prengui una decisió neutra i que no s’escoltin coses que no siguin les necessitats de l’automòbil».
Tanmateix, el president del CIAC recorda que «fer una fàbrica de bateries no és quelcom fàcil: és una inversió molt alta que implica a molta gent». Per això, ha demanat «pensar quantes fàbriques de bateries en fan falta». Un cop feta aquesta reflexió, Josep Maria Vall suggereix que «comencem per fer-ne una i després ja vindrà la segona».
El CIAC demana «un canvi total de formació» per garantir el futur de l’automoció
Finalment, Josep Maria Vall ha adreçat els efectes que la transformació de l’automòbil tindrà sobre l’ocupació. El responsable del clúster d’automoció reconeix que «per fabricar un cotxe elèctric potser cal un 30% menys de mà d’obra directa». Tot i això, recorda que aquesta transformació «no és només cap al cotxe elèctric, sinó també cap a la connectivitat». És aquí on, assegura, l’automoció necessitarà «molta mà d’obra indirecta» per desenvolupar les tecnologies vinculades a la connectivitat, com ara el vehicle autònom.
En conseqüència, Josep Maria Vall preveu que «aquest 30% de mà d’obra directa es podrà suplir amb mà d’obra indirecta molt més professionalitzada i tecnificada». Per això, recorda, «fa falta un canvi total de formació i de coneixements».