Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), considera que l’arribada d’un fabricant de bateries elèctriques no és la millor opció de reindustrialització per la fàbrica de Nissan. Així ho ha expressat en una entrevista concedida a VIAEmpresa. En la seva opinió, caldria més reconvertir-la en una fàbrica de vehicles elèctrics, i “instal·lar des de zero” una fàbrica de bateries a Catalunya. Aquesta opció permetria aprofitar el talent i l’experiència de l’actual plantilla de Nissan pel que fa a la fabricació i muntatge d’automòbils. En aquest sentit, Vall assegura que “la gent de l’antiga Nissan no està adaptada a la fabricació de bateries“. Tanmateix, el president del CIAC reconeix que “l’aparició d’una fàbrica de bateries elèctriques és absolutament necessària”.
Des de la confirmació del tancament de les fàbriques de Nissan a Barcelona, tots els agents polítics i del sector de l’automoció han destinat els seus esforços a trobar opcions de reindustrialització. Aquesta seria la millor opció per minimitzar la destrucció de llocs de treball i reaprofitar el talent dels treballadors de Nissan. Recentment, el president de Foment del Treball Josep Sánchez-Llibre va confirmar l’interès d’un fabricant de bateries elèctriques a ocupar les instal·lacions que encara pertanyen a Nissan.
Josep Maria Vall: “Cal aprofitar el talent dels treballadors de Nissan”
El president del CIAC ha destacat la importància de construir a Catalunya un fort teixit industrial orientat a la fabricació de vehicles elèctrics. Segons Josep Maria Vall, la inversió d’un fabricant de vehicles elèctrics seria “el futur idoni” per tal d’aprofitar el talent dels treballadors de la Nissan. “Això suposaria donar continuïtat a la planta i, a més, es faria servir tot el talent que hi ha amb tot el talent de la gent que s’ha quedat a l’atur”, destaca.
D’altra banda, Vall considera que aquest també seria el millor escenari de cara a mantenir els llocs de treball dependents de Nissan. En total, la continuïtat de 3.000 empleats directes i 20.000 d’indirectes podria perillar si no es troben opcions de reindustrialització. Per això, afirma que l’arribada d’un nou fabricant permetria les proveïdores “continuar treballant i algunes s’haurien d’adaptar amb els seus productes, però realment és el que donaria continuïtat a tota aquesta infraestructura que hi ha a la Zona Franca i a tot Catalunya amb el subministrament de peces de proveïdors”.
“Nissan Barcelona no està adaptada per produir bateries elèctriques”
Josep Maria Vall ha incidit al fet que la reindustrialització de Nissan Barcelona per la producció de bateries elèctriques podria ser contraproduent. En aquest escenari, “s’hauria d’adaptar una fàbrica de bateries a la ubicació d’una fàbrica que ja havia estat en marxa, amb uns edificis i amb una distribució que és la que és”. Per això, assegura que “fabricar bateries a la Zona Franca possiblement costaria més que fabricar-les en una fàbrica que comença de zero”. El president del CIAC també ha recordat que “la gent de l’antiga Nissan no està adaptada a la fabricació de bateries”. Per tant, adverteix, “s’hauria d’adaptar tota la plantilla de Nissan”. Segons indica, aquesta adaptació dels treballadors comportaria “un cost addicional i pràcticament és el mateix que ensinistrar a nova gent a fabricar bateries”.
Malgrat això, el president del CIAC reconeix que la presència d’una fàbrica de bateries a Catalunya serà determinant pel futur del sector de l’automoció. “L’aparició d’una fàbrica de bateries elèctriques és absolutament necessària, però la planta de la Zona Franca ha de fabricar vehicles elèctrics”. En la seva opinió, aquesta seria la millor manera d’aprofitar “l’espai, els empleats i els seus coneixements”.
Si t’interessa, pots llegir l’entrevista completa a Josep Maria Vall al web de VIAEmpresa.