Gerard Olivé, Santiago Vernetta, Ferran Jover y Miguel Vicente, fundadors de Carnovo
D’esquerra a dreta: Gerard Olivé, Santiago Vernetta, Ferran Jover i Miguel Vicente, fundadors de Carnovo | La Vanguardia

 

Ferran Jover, CEO de l’empresa de compravenda de cotxes Carnovo, ha concedit una entrevista a VIAEmpresa per parlar sobre l’estat del sector de l’automoció. A més, ha volgut explicar com Carnovo ha aconseguit trobar oportunitats de negoci malgrat la crisi econòmica provocada pel coronavirus. Jover reconeix que “la Covid-19 ha afectat l’automoció de forma intensa”. Tanmateix, es mostra optimista i afirma que “al final es mig salvarà l’any”. El principal problema pel sector, assenyala, “és que hi ha demanda però no hi ha cotxes, perquè es van deixar de produir”.

Les paraules de Ferran Jover reflecteixen l’evolució que l’automoció catalana ha anat seguint al llarg de la pandèmia. Al març, el decret d’estat d’alarma va provocar la paralització de la indústria automobilística. La inactivitat a les fàbriques va ser total, i la recuperació es va realitzar de manera esglaonada. Això explica que el maig de 2020, la producció d’automoció caigués un 68% respecte del mateix mes de l’any anterior. Les vendes d’automòbils també van veure’s fortament afectades. De fet, el mes d’abril va registrar la xifra de matriculacions més baixa dels últims vint anys. Tal com diu Jover, però, el sector s’ha anat recuperant de la difícil situació a l’inici de la pandèmia.

Ferran Jover: “aquest juliol va ser el millor dels darrers 10 anys en venda de cotxes”

Aquesta recuperació del sector, afirma el CEO de Carnovo, permetrà “mig salvar l’any”. I és que segons Ferran Jover, “aquest juliol va ser el millor dels darrers 10 anys en venda de cotxes, que és una dada que ningú no s’esperava”. Malgrat això, el directiu recorda que la pandèmia ha afectat “de forma intensa” la indústria de l’automòbil. “Si veus l’evolució del mercat avui dia respecte de l’any passat, està un 40% per sota“, assegura Jover. A més, l’empresari indica que el sector està patint les conseqüències econòmiques de la inactivitat de les fàbriques mesos enrere. “Hi ha demanda però no hi ha cotxes, perquè es van deixar de produir”.

Malgrat això, Jover reconeix que la recuperació del sector “ha agafat desprevinguts molts concessionaris”. “Alguns concessionaris encara estaven en ERTO i han deixat passar aquesta oportunitat; altres sí que ho han aprofitat”, assegura.

Carnovo explora noves vies de negoci per fer front a la Covid-19

Carnovo ha estat una d’aquestes empreses que ha aprofitat la tendència positiva. Aquesta empresa permet l’usuari comparar els preus dels vehicles disponibles als concessionaris. VIAEmpresa destaca que “la pandèmia ha agafat Carnovo en plena incursió en el negoci del lloguer, un servei de comparador que va sorgir de les peticions dels mateixos usuaris i que s’afegeix al que ja existia en l’opció de compra”. Sobre el funcionament d’aquest servei, Jover explica que “nosaltres enviem a l’usuari cinc ofertes de cinc concessionaris diferents, en funció del tipus de cotxe que vol, i es poden ordenar per distància, preu, opinions dels altres clients…”.

L’èxit de Carnovo els ha portat a explorar noves oportunitats de mercat. Tanmateix, Ferran Jover es mostra reticent a fer inversions arriscades. Davant la possibilitat d’incloure motos o camions en el servei de renting, Jover expressa que “quan comences a emprendre has de saber molt bé on et fiques i nosaltres estem en plena lluita per ser líders del mercat en venda de cotxes”.

Els fabricants, la futura competència de Carnovo al sector del renting

Per ara, la venda tradicional d’automòbils està generant la major part del benefici econòmic de Carnovo. Tanmateix, el seu CEO afirma que “el renting està funcionant molt bé”. Ferran Jover explica que, a més del lloguer tradicional, Carnovo està integrant nous models de lloguer “més flexibles” en funció de les necessitats del mercat. La clau de l’èxit d’aquest model també radica en la desconfiança en el transport públic que ha provocat l’actual situació sanitària, explica.

Amb tot, Jover creu que aviat entrarà un nou agent en el mercat del lloguer d’automòbils: els mateixos fabricants. “Totes les marques pensen o han pensat a prescindir de la figura dels concessionaris i vendre els cotxes directament, però és molt difícil que cap s’hi atreveixi primer”, assegura. Ferran Jover opina que la causa d’aquest fet radica en la dificultat dels fabricants per trobar els preus “correctes” pels seus productes. En aquest sentit, creu que “els concessionaris seran capaços de vendre un cotxe igual més barat”.

“Carnovo fa la feina bruta dels compradors”

A més dels fabricants d’automoció, Ferran Jover opina que les startups també podrien tenir un paper rellevant a la indústria del renting. Malgrat això, el CEO de Carnovo no espera grans transformacions en el seu sector. A més, ha volgut destacar la importància dels concessionaris d’automoció, element clau pel funcionament de Carnovo. “El paper dels concessionaris encara és molt important: la gent vol veure el cotxe i provar-lo abans de comprar-se’l, a més que també donen el servei de manteniment”, afirma.

Tot i això, Jover reconeix que els concessionaris no tenen un model de negoci senzill. De fet, assegura que per tal de ser un negoci rendible, els concessionaris “han de fer molt bona feina”. En aquest sentit, Ferran Jover creu que ajuda a aquests negocis perquè Carnovo “fa la feina bruta dels compradors”. Segons explica, “el que abans era anar físicament de concessionari a concessionari per mirar i negociar preus, ho fem nosaltres amb un procés ràpid i transparent”.

Consulta aquí l’entrevista completa feta per VIAEmpresa a Ferran Jover.

Close Menu