Seat i el Grup Volkswagen han anunciat una proposta d’inversió superior als 7.000 milions d’euros per electrificar l’Estat espanyol. Així, el grup automobilístic expandeix el seu compromís per continuar desenvolupant l’electromobilitat. De fet, es tractaria de la major inversió industrial de la història feta en Espanya. Aquest projecte, anomenat Future: Fast Forward, també inclouria la instal·lació d’una fàbrica de bateries a Sagunt, País Valencià. Tanmateix, aquesta inversió encara està pendent de l’assignació final per part del govern espanyol dels fons dels Projectes estratègics per a la recuperació i transformació econòmica (PERTE).
Segons han explicat fonts del Grup Volkswagen, gràcies a aquesta inversió de 7.000 milions es podrien electrificar les fàbriques de Martorell i Pamplona. A més, el finançament possibilitaria fer de València un territori referent en la fabricació de bateries elèctriques. En aquest sentit, està previst que la planta de Sagunt doni feina a més de 3.000 persones. No obstant això, la companyia reconeix en un comunicat que «el calendari és molt just». Tant és així, que perquè la fàbrica estigui activa cap al 2026, les obres de construcció haurien d’iniciar-se a finals d’aquest mateix 2022. Per això, el grup automobilístic alemany insta al govern espanyol a accelerar l’assignació dels fons dels PERTE.
Segons Wayne Griffiths, president de SEAT S.A., «Future: Fast Forward té el potencial de transformar l’automoció espanyola i democratitzar la mobilitat elèctrica a tot Europa». En les seves paraules, «la inversió del Grup Volkswagen i SEAT S.A. de més de 7.000 milions d’euros representarien la inversió industrial més gran de la història d’Espanya».
«Future: Fast Forward té el potencvial de transforamr l’automoció espanyola i democratitzar la mobilitat elèctrica a tot Europa»
Wayne Griffiths, president de SEAT S.A.
L’anunci del Future: Fast Forward arriba en un moment complicat per a la companyia d’automoció. Després d’un 2019 on van obtenir el seu rècord històric de vendes anuals, el 2020 SEAT va haver de fer front, com la resta de la indústria, a les conseqüències de la pandèmia. Ja aleshores, en mig d’una situació de gran incertesa, la companyia de Martorell va anunciar una inversió de 5.000 milions d’euros per impulsar les seves activitats de recerca i desenvolupament. Durant el 2021, a la Covid-19 se li va sumar la crisi de subministrament de semiconductors, que va tenir greus afectacions a l’activitat industrial de l’empresa.
El vicepresident de Finances i IT de SEAT S.A., David Powels, ha destacat que «malgrat l’entorn negatiu i les pèrdues, continuem amb la nostra ambiciosa aposta per la inversió». Així, Powells explica que «invertirem més de 900 milions d’euros en R+D, fet que suposa un increment respecte del 2020». Finalment, el directiu sud-africà afirma que, pel que fa a Cupra, «continuem portant a terme importants inversions en la construcció de la marca».
«La sostenibilitat futura de la nostra empresa passa pel creixement de CUPRA»
Wayne Griffiths, president de SEAT S.A.
Cal recordar que Cupra és la gamma més esportiva de SEAT S.A. D’aquí a 2025, està previst que la marca tregui al mercat quatre nous models. En 2024 es comercialitzarien el Cupra Tavascan i un nou SUV electrificat, encara sense nom. De la mateixa manera, el 2025 SEAT confia presentar dos nous vehicles de Cupra: un vehicle elèctric urbà i un d’altre del qual no se’n coneixen els detalls. En un pla més immediat, la companyia d’automoció confia que aquest 2022 Cupra dupliqui les seves vendes, xarxa comercial i facturació.
Per a mantenir el creixement de la marca esportiva, Wayne Griffiths reconeix que SEAT S.A. necessita esdevenir una organització més robusta i sostenible. En aquest sentit, assegura que «la sostenibilitat futura de la nostra empresa passa pel creixement de CUPRA». Griffiths considera que «es tracta de la palanca per a millorar la nostra rendibilitat, i hem de destinar tots els nostres esforços per al seu creixement».