La patronal de concessionaris Faconauto reuneix a Barcelona els professionals del sector per debatre el futur.
El passat dimecres, l’Auditori Esade de Barcelona va ser l’escenari de la X Jornada d’Automoció de Catalunya, un esdeveniment organitzat per Faconauto i Facavem que va aplegar destacats experts i professionals del sector per analitzar l’estat del mercat automobilístic català. Actualment, Catalunya compta amb 292 concessionaris que donen feina a més de 24.870 persones.
Principals reptes del sector: electrificació i renovació del parc
Agustí García, vicepresident de Faconauto, va exposar els principals reptes del sector, advertint dels canvis imminents que afectaran la indústria de l’automòbil. Entre els punts més preocupants, va destacar el lent progrés de l’electrificació, una àrea en què Espanya està a la cua d’Europa. “Anem enrere”, va afirmar. Les dades reflecteixen una davallada respecte al 2023, amb un mix d’híbrids endollables i elèctrics del 10,9%, molt per sota de la mitjana europea del 20%. Tot i això, Catalunya lidera aquesta transformació dins l’Estat, amb un 13,9% de vehicles electrificats.
Un altre tema clau va ser l’envelliment del parc automobilístic, que ha passat de 8,6 anys de mitjana el 2009 a 14,2 anys el 2023. García va assenyalar que “el Govern no vol saber res d’incentivar la renovació de vehicles de combustió, i això és un error”. Faconauto està treballant amb diverses comunitats autònomes, com Madrid, Galícia i Cantàbria, que ja donen suport a plans de renovació. Catalunya, però, es troba en una situació més complexa: tot i comptar amb un impost específic de CO₂ —qualificat d’”inútil” pel president de Fecavem, Jaume Roura—, no ha pogut impulsar cap pla d’aquest tipus.
Un pla per impulsar la sostenibilitat a Catalunya
Per revertir aquesta situació, Marta Blázquez, presidenta de Faconauto, va presentar un pla específic per Catalunya que permetria retirar més de 5.400 vehicles antics i reduir 11.400 tones de CO₂. Aquesta proposta, ja traslladada a la Generalitat, requeriria una inversió de 13 milions d’euros, però generaria un retorn fiscal de 16 milions. “Hem presentat aquesta iniciativa a diverses administracions i la resposta ha estat majoritàriament positiva. Es reconeix com una mesura efectiva per avançar en sostenibilitat, dinamitzar l’economia i revitalitzar el mercat”, va destacar Blázquez.
De cara al futur, tant Faconauto com Facavem consideren que la revisió de la normativa d’emissions (CAFE) de 2025 serà un gran desafiament. Pocs fabricants, com Volvo i Tesla, aconsegueixen ajustar-se als nivells d’emissions establerts (94-95 grams per quilòmetre). Per assolir aquestes metes, seria imprescindible que els vehicles endollables representessin més del 30% de les vendes totals, un objectiu que es presenta com un gran desafiament per al sector. “Algunes marques ja han advertit que podrien deixar de fabricar models de combustió o imposar quotes de vehicles elèctrics als concessionaris. Aquesta situació representa un risc que requereix solucions urgents“, van alertar els representants del sector.
Intel·ligència Artificial i tendències macroeconòmiques
Per enriquir encara més l’esdeveniment, Marc Torrens, professor associat d’Esade, va impartir una conferència sobre l’impacte de la Intel·ligència Artificial en la indústria de l’automoció. A continuació, Montse Martínez, directora general comercial de Faconauto, i José Ignacio Moya, director general de la mateixa patronal, van presentar diverses propostes per impulsar el mercat català. També es va comptar amb l’anàlisi de Bruno Brito, conseller delegat d’Ideauto, que va oferir un diagnòstic detallat sobre la situació del mercat a Catalunya.
Un altre dels moments destacats de la jornada va ser la intervenció d’Antonio García Olmos, responsable de l’àrea d’automoció de BBVA Consumer Finance, i Juan Ramón García, investigador principal de BBVA Research, que van exposar les principals tendències macroeconòmiques i van aprofundir en els factors específics que influeixen en l’evolució del sector automobilístic.
El debat entre destacats representants del sector va ser un dels moments més rellevants de la jornada. Joan Miquel Malagelada, president del Club Automoció Esade; Pedro Calef, CEO d’Ebro; Mikel Palomera, director general de Seat i Cupra; i José López-Tafall, director general d’Anfac, van intercanviar perspectives sobre les normatives vigents, el futur dels vehicles elèctrics i les conseqüències que aquests avenços tindran per als concessionaris, una peça fonamental dins la cadena de valor de la indústria de l’automoció.
En les seves declaracions, Marta Blázquez va valorar positivament l’enfocament social de la decisió del Govern de llançar un pla d’ajuda als afectats per la DANA a València, posant de manifest la importància de mesures que també beneficiïn les comunitats autònomes.
L’acte es va tancar amb la intervenció de Jaume Baró, secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat, que va recollir les propostes presentades per Faconauto i Fecavem, obrint la porta al diàleg per abordar els reptes futurs del sector a Catalunya.