L’alarma generada pel Covid-19, o coronavirus de Wuhan, també s’està estenent a la cadena logística de subministrament mundial. Tot i que per ara la situació es troba en situacions de relativa normalitat, s’espera que els efectes del coronavirus es facin més evidents a partir de març. Per això, s’estan començant a prendre decisions per tal de minimitzar els efectes que la malaltia pot tenir sobre el sector logístic. La primera mesura ha estat el monitoratge de ports, duanes, aeroports i altres punts d’intercanvi de mercaderies.
Com a epicentre del coronavirus, la Xina és el país que més està notant els seus efectes. El país asiàtic és una de les principals economies mundials, a més d’un dels principals fabricants. Per tant, és previsible que les conseqüències del virus sobre l’economia xinesa també es facin notar al sector logístic mundial.
Ara per ara, però, les grans empreses logístiques no s’han mostrat excessivament afectades pel Covid-19. Segons El Mercantil, des d’Amazon asseguren no haver detectat cap incidència operativa derivada del coronavirus. D’altra banda, Indalecio López, director de Logística de Hisense a la Península, ha afirmat que compten amb estoc per als mesos vinents. A més, espera que “en un parell de setmanes es pugui normalitzar la situació de les mercaderies als ports que no s’estan recollint”. Per la seva part, Fernando Zhou, president de l’Associació d’Empresaris la Xina-València, confirma que “les empreses xineses situades a Espanya ja s’havien aprovisionat abans de l’Any Nou Xinès per als mesos vinents”.
El transport marítim, el més vulnerable als efectes del coronavirus
Segons l’operador logístic Kerry Logistics, algunes navilieres han anunciat la suspensió de serveis. Aquesta decisió se suma a la cancel·lació d’escales de les darreres setmanes. Algunes de les principals empreses navilieres, com CMA CGM, Cosco o MSK ja s’han vist afectades, amb retards a les entregues i limitació de serveis. Els principals ports de la Xina també s’han vist afectats, com és el cas de Xangai, Guangzhou o Xianmen. D’igual manera, altres països s’han vist forçats a restringir les escales als seus ports. Fins al moment, els EUA, Canadà, Austràlia, Singapur, Filipines, Indonèsia, Vietnam, Kuwait, Brasil, Emirats Àrabs Units, Aràbia Saudita, Malàisia, Tailàndia, el Japó, Corea i Argentina han decidit prendre aquesta mesura.
En total, Kerry Logistics estima que la reducció de serveis entre el 2 i el 8 de febrer va situar-se prop del 50%. Per la seva part, Belén Carratalá, directora corporativa de Vendes de l’operadora logística TIBA, ha assegurat que “ara per ara no estem patint, perquè els vaixells que estan arribant van sortir fa temps de la Xina”. No obstant això, Carratalá espera que es redueixin les escales des d’ara fins al març. Per tal de solucionar aquesta situació, des de TIBA explica que s’estan utilitzant serveis de càrrega aèria.
La Xina treballa per tornar a la normalitat
Kerry Logistics ha informat que les duanes de Guangzhou van tornar a la normalitat el passat 3 de febrer, amb el transport terrestre cap a l’interior de la Xina ja restablert. A Shenzhen, l’activitat a la duana de l’aeroport i a l’estació de càrrega ja s’ha recuperat. Tanmateix, tots els vols de mercaderies han estat suspesos de manera indefinida. Pel que fa a Xangai, s’ha reprès el treball a la duana, amb prioritat per als subministraments per prevenir el contagi del coronavirus. Pel que fa al transport per carretera, s’ha denegat els vehicles procedents de les províncies més properes a la de Hubei, on es troba la ciutat de Wuhan.