El CIAC, en un comunicat conjunt amb SERNAUTO i la resta de clústers d’automoció de l’Estat, demanen flexibilitat en l’aprovació dels ERTO per causa de força major. Les diferents agrupacions demanen l’acceptació dels ERTO a causa dels efectes de l’estat d’alarma sobre la cadena de subministrament. Segons el comunicat, no agilitzar aquestes mesures pot derivar en grans afectacions sobre l’automoció, sector que representa el 10% del PIB i el 9% de la població activa.
En aquest text, les diferents associacions anuncien “un descens dràstic” a l’activitat en el subministrament de components al mercat de recanvis. De fet, xifren en un 95% la caiguda de l’activitat als tallers, que romanen oberts només per “serveis d’urgent necessitat”. Per tal de minimitzar els efectes de la crisi, el sector reclama “un criteri únic d’interpretació del Real Decreto 463/2020”. D’altra banda, es demana “agilitzar la tramitació dels expedients, reduint la càrrega administrativa que representen”.
“Els ERTO per força major han de ser acceptats i agilitzats de manera urgent”
Donada l’actual situació d’incertesa, les empreses d’automoció afirmen que “hem creat comitès de crisi per fer un seguiment diari de la situació”. En aquests moments, la prioritat dels clústers és “ajudar els nostres associats davant un descens dràstic de l’activitat”, diu el comunicat. Aquest ‘descens dràstic’ és causat pel tancament de les plantes de fabricació, que han deixat de funcionar per la interrupció de la cadena de subministrament.
Per aquesta raó, el comunicat sol·licita al Govern l’acceptació dels ERTO per força major. En cas que aquests no fossin acceptats, les empreses d’automoció anticipen grans pèrdues tant econòmiques com d’ocupació. El text recorda que es tracta d’un sector “fonamental per l’economia i la societat espanyola”, ja que representa “el 10% del PIB i el 9% de la població activa”. A més, diuen, es tracta d’un sector “amb un clar caràcter tractor, exportador innovador i integrador”, a més tenir un “elevat efecte multiplicador” econòmic.
Davant la situació de crisi derivada del coronavirus, el CIAC, SERNAUTO i la resta de clústers reclamen que “els ERTO per força major han de ser acceptats i agilitzats de manera urgent”. Així, afirmen, es reduirà la càrrega administrativa al màxim i s’atorgarà seguretat jurídica als proveïdors d’automoció i els seus treballadors. Malgrat les seves peticions, el manifest afirma que “els proveïdors d’automoció som els primers interessats a mantenir l’ocupació a les fàbriques”. Mantenir l’ocupació és, segons asseguren, “clau per no perdre l’alta activitat productiva i competitivitat aconseguida en un entorn global”.