Els agents del sector, reunits amb la ministra d'Indústria Reyes Maroto durant la darrera Mesa d'Automoció
Els agents del sector, reunits amb la ministra d’Indústria Reyes Maroto durant la darrera Mesa d’Automoció | INDÚSTRIA

 

El sector de l’automoció en conjunt ha traslladat al govern de l’Estat la necessitat de definir un model industrial i ocupacional pel sector. Les diferents associacions de fabricants d’automoció (ANFAC i SERNAUTO), i les de comercialització de vehicles (FACONAUTO i GANVAM), així ho han expressat a la Mesa d’Automoció convocada pel Ministeri d’Indústria. En aquesta reunió, els agents socials del sector també van valorar positivament el Pla d’Impuls a la Cadena de Valor del Sector de l’Automoció. En aquest sentit, les associacions agraeixen que “es prioritzi el sector a l’hora d’assignar i demanar fons europeus”.

L’automoció espanyola afirma que “el Pla d’Impuls és positiu pel sector, ja que incorpora mesures per fomentar la recuperació a mitjà i llarg termini”. Això permetrà, segons indiquen, “progressar en la transformació del sector cap a la indústria de la mobilitat del futur”. Tanmateix, els agents del sector insisteixen a la necessitat de “definir un model constructiu, proactiu i consensuat”. Això permetrà, en les seves paraules, “assolir els objectius de descarbonització i digitalització, tot mantenint la indústria, l’ocupació de qualitat i la quota de mercat”. Per tant, les associacions d’automoció demanen “una transició inclusiva que permeti la transformació del teixit actual amb els menors impactes negatius possibles”.

L’automoció demana més mesures de l’estil de França o Portugal

SERNAUTO, ANFAC, FACONAUTO i GANVAM asseguren que “el sector es troba en un punt d’inflexió molt important”. Tanmateix, existeix la preocupació que “la crisi s’allargui en 2021 sense que els ajuts a la indústria estiguin garantits més enllà de desembre de 2020”. A més, les empreses avisen que “si no es prenen mesures similars a les de França o Portugal, l’adaptació a la nova normativa de mesura d’emissions de CO2 provocarà un increment de l’Impost de Matriculació”. Aquest fet podria significar, segons els clústers d’automoció, una caiguda del mercat d’almenys el 35% aquest 2020.

En canvi, el sector de l’automòbil espanyol aposta per realitzar una reforma integral de la fiscalitat del sector. Aquesta hauria d’incloure “criteris mediambientals, privilegis als vehicles electrificats i penalitzacions sobre l’ús de vehicles més vells”. Pel que fa a l’impost de matriculació, demanen un ajust d’aquesta tarifa mentre el sector es recupera de la crisi i s’acaba de consensuar el nou paquet fiscal previst en el Pla d’Impuls. En aquest sentit, des del sector asseguren “ser conscients” que el govern de l’Estat ja està treballant en els ajustos necessaris de l’Impost de Matriculació. “Entenem que la decisió ja és a la taula del president del Govern, a qui demanem una solució ràpida i alineada amb el Pla d’Impuls”.

L’automoció demana consens a l’hora d’aplicar el Pla d’Impuls

Per un altre costat, les associacions d’automoció han posat de manifest la rellevància d’incrementar la deducció per innovació en processos també per les grans empreses. Segons els clústers, les companyies més grans són “veritables tractores de la innovació i creadores d’inversió i ocupació”. Per això, defensen que “és important evitar que la innovació es porti a terme a altres estats competidors del nostre entorn”.

Així doncs, el sector reclama “un compromís clar” per assolir els objectius de descarbonització i digitalització, tot mantenint els nivells de producció. En aquest sentit, l’automoció demana mantenir un objectiu de producció de tres milions de vehicles produïts a Espanya, i un volum de mercat d’1,5 milions d’unitats anuals. “Espanya ha de prioritzar el manteniment de la producció i l’ocupació, i això només és possible amb mesures que facilitin una transició ordenada”, afirmen.

Els clústers que integren el sector també han demanat que aquestes mesures es concretin amb la Mesa d’Automoció. Consideren que en aquest fòrum “tots els agents poden aportar, i és on s’han de consensuar les mesures que permetran assolir els objectius compartits”. Per tal efecte, l’automoció espanyola aposta per “la creació de grups de treball per debatir com aplicar els mesures del Pla d’Impuls”. En la seva opinió, “aquestes mesures s’han de consensuar abans amb la indústria i, per tant, és necessari que la Mesa d’Automoció coordini un sector tan important”. Tanmateix, el sector ha mostrat la seva preocupació per “l’escassa dotació de fons que els Pressupostos Generals de l’Estat han atorgat al Ministeri d’Indústria”. En aquest sentit, creuen que aquest fet perjudica la reindustrialització, que valoren com “un pilar del pla de recuperació europeu, però un pilar que no veiem reflectit en els Pressupostos Generals de l’Estat”.

Un Pla d’Impuls que arriba en un moment clau per l’automoció

En relació amb els fons europeus per l’automoció, SERNAUTO, ANFAC, FACONAUTO i GANVAM han destacat la importància de gestionar-los “convenientment”. Per això, defensen la implementació de projectes tractors que “transformaran el sector, generant una mobilitat sostenible i una ocupació de qualitat”.

Aquestes demandes arriben en un moment clau pel futur del sector. La indústria s’enfronta al repte de la descarbonització de cara a 2040. Durant els vint anys vinents, doncs, el sector experimentarà múltiples transformacions tecnològiques i de mercat. A tot això cal sumar el fet que l’automoció és una de les indústries més importants per l’economia espanyola. El sector representa l’11% del total del PIB, i dóna feina al 9% de la població activa. En total, uns dos milions de llocs de treball hi depenen, tenint en compte tota la cadena de valor.

Close Menu