L’agost passat, les matriculacions de turismes a Espanya van caure a 52.354 unitats, marcant un descens del 6,4% respecte al mateix mes de 2023, la pitjor xifra des de començament d’any. Aquest retrocés ens retorna a les xifres de 2022, quan la crisi de microxips va impactar negativament en la disponibilitat d’estocs i, per tant, en les vendes. Així, l’acumulat anual continua en caiguda: fins a l’agost, s’han matriculat 671.404 turismes, un 4,6% més que en el mateix període de l’any anterior, però lluny de l’increment del 8,8% registrat als dos primers mesos de l’any.
Els particulars són l’únic segment que presenta dades positives en comparació amb l’agost anterior. Durant el mes d’estiu, tradicionalment un dels més dèbils de l’any, les famílies van adquirir 31.097 vehicles, un increment modest del 2,5% en comparació amb l’any passat. Aquest augment, tot i ser petit, representa el segon mes consecutiu de creixement després d’un juliol amb una notable pujada de les vendes a particulars. Això suposa una recuperació després d’un bimestre difícil, amb una caiguda del 2,7% al juny i un increment lleuger del 1,7% al maig.
Punxa el lloguer
Malgrat aquest modest creixement, el canal de particulars és l’únic que no mostra números en vermell aquest mes i substitueix les compres de les empreses de lloguer. En els primers vuit mesos, els particulars han adquirit 293.561 vehicles, marcant un augment anual del 7%. En canvi, les empreses de lloguer van adquirir només 1.990 vehicles a l’agost, amb una disminució del 37,5% respecte al mateix mes de l’any passat. Aquesta és la primera caiguda significativa en aquest canal des de novembre de l’any passat, quan les seves compres van disminuir un 16,5%. Al juliol, el ritme de creixement es va alentir al 3,9%. No obstant això, les empreses de lloguer han comprat 151.804 turismes des de gener, un augment del 32,6% respecte als vuit primers mesos de 2023.
Finalment, el canal d’empreses
El canal d’empreses també mostra un descens a l’agost, amb 19.267 vendes, una caiguda del 14% respecte al mateix mes de 2023. En un any especialment negatiu per aquest segment, s’han matriculat 226.039 vehicles, un descens del 10,7% en relació amb els vuit primers mesos de l’any anterior.
Toyota manté el lideratge
En el rànquing de marques, Toyota manté el lideratge en matriculacions mensuals amb 5.604 vehicles venuts a l’agost, un augment del 4,6%. La segueixen Hyundai amb 3.779 unitats (+2,4%), Dacia amb 3.562 (+32%), Kia amb 3.524 (-11%) i Volkswagen amb 3.119 unitats (-12%). Renault, Seat, Mercedes, Audi i BMW completen el top-10.
El Dacia Sandero, el vehicle més econòmic del mercat espanyol, es manté com el més venut amb 2.344 unitats, seguit del Hyundai Tucson (1.385), el Toyota Yaris Cross (1.351), el MG ZS (1.247) i el Toyota Corolla (1.278).
Tendències de mercat
Les dades d’agost mostren una caiguda en les matriculacions de turismes i tot terrenys de gasolina i dièsel, així com dels electrificats (elèctrics i híbrids endollables), mentre que els híbrids i els vehicles amb motorització de gas experimenten un creixement.
Els vehicles elèctrics de bateria (BEV, E-REV, FCEV) han baixat un 24,8% aquest mes, amb 2.696 unitats venudes, que representen el 5,2% del mercat total, mantenint-se com la cinquena motorització en aquest període. En contrast, l’acumulat anual dels vehicles elèctrics ha augmentat un 2,5%, arribant a 31.672 unitats.
Motoritzacions
Els models electrificats encara no aconsegueixen captar l’interès majoritari. Els híbrids endollables (PHEV) han baixat un 10,5% a l’agost, amb 3.010 unitats matriculades i una quota del 5,8%, mentre que des de gener fins a agost s’han venut 36.168 unitats, un 5% menys que el mateix període de l’any passat. Els vehicles de gasolina, amb 18.050 unitats venudes, han baixat un 17,4% i representen el 34,5% del mercat. En l’acumulat de l’any, les matriculacions de vehicles de gasolina han disminuït un 3,5%, amb 265.551 unitats. El dièsel, amb una quota del 9,3%, també ha experimentat una caiguda del 27,2%, amb 4.863 unitats matriculades, i un total de 68.489 unitats des de gener, una reducció del 18,1%.
Però els híbrids normals no endollables (HEV) continuen sent els preferits a Espanya, amb 21.261 unitats venudes i un augment del 12,6%, aconseguint una quota del 40,6%. Els vehicles de gas han augmentat un 54,2% interanualment, amb 2.442 unitats, aconseguint una quota del 4,7% i un total de 20.707 unitats venudes des de gener, amb un increment del 33,5%.