Consorci de Formació Professional d'Automoció

El cobalt és un component habitual en les bateries elèctriques especialment escàs i contaminant
El cobalt és un component habitual en les bateries elèctriques especialment escàs i contaminant | EURECAT

El centre de referència en R+D+I en bateries del sud d’Europa, BATTECH, ha participat en l’edició d’enguany de la fira Battery Show Europe, que se celebra a Stuttgart. Es tracta d’un aparador on mostren les darreres innovacions en l’àmbit de la mobilitat elèctrica. Així, els visitants poden veure innovadors projectes dirigits al desenvolupament de bateries per a vehicles elèctrics més lleugers, sostenibles. En aquest sentit, la Battery Show Europe destaca la fabricació de bateries elèctriques sense cobalt i d’altres materials crítics.

BATTECH és una iniciativa impulsada per l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i pel centre tecnològic Eurecat. Aquest laboratori actua com a centre de recerca, desenvolupament, assaig i innovació especialitzada en l’àmbit de les bateries. La seva finalitat és amb millorar la transferència de coneixement a la indústria en aquest àmbit, des d’una perspectiva enfocada a l’economia circular i a la sostenibilitat. Així, BATTECH contribueix per cobrir tota la cadena de valor de les bateries com a centre referent d’R+D+I.

El promotor tecnològic de BATTECH, Alberto Gómez, reivindica la feina del centre. Segons explica, «cobreix de manera completa des del desenvolupament dels materials que componen les cel·les, com a parts fonamentals de les bateries, fins a la integració de grans bateries a sistemes energètics i de mobilitat sostenible, així com la segona vida i el reciclatge de les mateixes».

Eurecat treballa de manera activa per a desenvolupar bateries més sostenibles

Paral·lelament, el projecte europeu MARBEL, coordinat per Eurecat, desenvolupa un nou concepte de bateria més lleugera i sostenible. Aquests models tenen una major densitat d’energia i temps de recàrrega més curts. Aquest treball té l’objectiu d’accelerar l’adopció del mercat massiu de vehicles elèctrics.

Segons Alberto Gómez, que és també coordinador tècnic del projecte MARBEL, es dissenyarà i fabricarà un nou paquet de bateries compacte i modular. Es tracta, a més, d’un component pensat des del seu inici pel seu segon ús i la seva reciclabilitat. Com a resultat, s’obté una bateria «amb major vida útil i major eficiència energètica en la càrrega i l’ús de l’energia, incorporant un sistema robust i flexible de gestió de la bateria, així com de la seva càrrega ultraràpida».

COBRA, un projecte de l’IREC per a produir bateries elèctriques sense cobalt

D’altra banda, l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya lidera el projecte COBRA. Es tracta d’una iniciativa que busca desenvolupar un nou sistema de bateries únic i sense cobalt. A més, incorpora noves característiques, com una densitat d’energia superior i baixos costos. Tot plegat dona com a resultat una bateria elèctrica més sostenible i que respon a les deficiències que presenten la majoria dels models actuals.

El coordinador de COBRA a l’IREC, Jordi Jacas, subratlla que «el cobalt és un material escàs i contaminant i estem molt a prop de poder substituir aquest element crític sense que això impliqui una disminució de les prestacions de la bateria». Endemés, comenta que «invertim molts esforços a millorar la sostenibilitat mediambiental del sistema global per a reduir-ne la petjada de carboni».

Per a Jordi Jacas, la innovació impulsada en el marc del projecte “presenta una fàcil adaptació a les línies de producció i una major adopció al mercat, a la vegada que ajuda a enfortir la posició d’Europa en aquest camp”.