Consorci de Formació Professional d'Automoció

El projecte del Grup Volkswagen permetria electrificar diverses de les seves plantes a Europa
El projecte del Grup Volkswagen permetria electrificar diverses de les seves plantes a Europa | VOLKSWAGEN

El passat dijous, el Grup Volkswagen va anunciar un projecte per electrificar les seves plantes a Europa d’aquí a 2025. En el marc d’aquesta iniciativa, la companyia alemanya ha anunciat la seva intenció de produir vehicles elèctrics compactes a la fàbrica de Seat a Martorell. Tanmateix, l’empresa ha avisat que aquesta circumstància dependrà «de les condicions generals i dels incentius governamentals». En total, el grup d’automoció farà una inversió de 89 mil milions d’euros per reforçar l’electromobilitat i digitalització. Gràcies a aquest projecte, el Grup Volkswagen espera que, cap al 2026, un de cada quatre vehicles venuts tingui una bateria elèctrica al seu motor.

En relació amb aquest fet, el conseller d’Empresa i Treball Roger Torrent va celebrar la decisió del Grup de produir vehicles compactes a Martorell. Així, el conseller ha descrit aquest anunci com una «decisió transcendental», ja que, en la seva opinió, la producció d’automòbils electrificats és «l’element més important de la cadena de valor». En aquest sentit, ha explicat que la fabricació de vehicles elèctrics «té un efecte tractor i genera una indústria al seu voltant que permetrà a Catalunya liderar la transició cap a la mobilitat sostenible». Per aquesta raó, Torrent ha insistit perquè el govern espanyol «acceleri la convocatòria del PERTE, que és un element imprescindible per garantir aquesta inversió».

La inversió per produir vehicles elèctrics compactes a Martorell dependrà dels ajuts del govern espanyol

El projecte del Grup Volkswagen per electrificar les seves fàbriques europees respon a la necessitat d’aprofitar l’actual creixement del mercat dels vehicles elèctrics. Per això, el grup automobilístic farà una forta inversió per fabricar automòbils d’aquest segment arreu del continent. D’aquesta manera, la companyia electrificarà cinc de les seves plantes a Alemanya. Aquesta circumstància també es donarà a les instal·lacions de Volkswagen a Brussel·les i a la península Ibèrica: Pamplona i Martorell.

Tanmateix, el grup ha avisat que l’electrificació de les plantes a Espanya dependrà de la disponibilitat d’incentius governamentals. Aquesta afirmació fa referència, molt probablement, al Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del Vehicle Elèctric i Connectat. Es tracta d’una iniciativa del govern espanyol que dotarà la indústria de l’automoció amb 3.000 milions d’euros per impulsar l’electromobilitat. Tot i estar aprovada per la Comissió Europea, aquests ajuts no estaran disponibles fins que l’executiu espanyol porti a terme la convocatòria.

Si finalment el Grup Volkswagen es decideix a invertir en la fàbrica de Martorell, aquesta passarà a produir els vehicles elèctrics compactes de la companyia.

«Ha estat la nostra prioritat des de l’inici garantir aquesta inversió»

Roger Torrent, conseller d’Empresa i Treball

Després que el Grup Volkswagen anunciés el seu projecte per produir vehicles elèctrics compactes a Martorell, Roger Torrent va destacar que «Seat és un soci estratègic del Govern». Per això, el titular d’Empresa i Treball ha assegurat que «ha estat la nostra prioritat des del principi garantir aquesta inversió». En conseqüència, ha instat al govern espanyol a accelerar la convocatòria del PERTE, ja que «és un element imprescindible per garantir aquesta inversió».

A mitjans de l’any passat, Seat va anunciar que invertirà 5.000 milions d’euros fins al 2025 per dissenyar i produir dos nous vehicles elèctrics a Catalunya. Tot i això, les últimes declaracions fetes per la directiva del Grup Volkswagen posen de manifest la necessitat del suport institucional per continuar impulsant una mobilitat més sostenible. Segons Roger Torrent, «els models que es podrien produir a Catalunya a partir del 2025, a més, significarien la democratització del vehicle elèctric atès que serien molt més accessibles que els actuals».