L’associació d’automoció Sernauto, en col·laboració amb les consultores Alantra i Roland Berger, ha elaborat l’estudi “La ‘nova normalitat’ de la indústria d’automoció: què fer per estar preparat. Recomanacions per als fabricants de components”. Amb aquesta publicació, els seus autors volen donar suport als proveïdors d’automoció davant la crisi de la Covid-19. L’informe, de més de 100 pàgines, conté recomanacions perquè els proveïdors d’automoció puguin afrontar la crisi econòmica causada pel coronavirus.
L’estudi conté mesures empresarials a curt, mitjà i llarg termini per la supervivència i competitivitat del sector. A més, explora solucions per mantenir la importància que l’automoció espanyola té mundialment.
L’automoció, clau per l’economia de la ‘nova normalitat’
La supervivència de l’automoció durant la nova normalitat no deixa de ser un factor estratègic per l’economia de l’Estat. I és que aquest sector és responsable pràcticament del 4% del seu PIB. A més, dóna treball a unes 370.000 persones directament i indirecta, i genera uns 5.000 milions d’euros en impostos. Per aquestes raons, l’informe conclou que “és el moment de transformacions estratègiques per sobreviure i evitar posar en risc el 4% del PIB”.
Segons María Luisa Soria, Directora de Relacions Institucionals i Innovació de Sernauto, “estem vivint una situació molt complexa i plena d’incerteses”. Per això, afirma que “volem ajudar les nostres empreses associades perquè la puguin afrontar de la millor manera possible”. Així, Soria assegura que “aquest informe ajudarà els proveïdors d’automoció a prioritzar per tal de seguir sent competitius durant la crisi”.
Colón: “La ‘nova normalitat’ accelerarà la transformació de l’automoció”
Cristóbal Colón, soci de Roland Berger, assegura que “la indústria de l’automoció ja es trobava en un període de canvis abans de la Covid-19”. Tanmateix, afirma que “la crisi està amplificant les dinàmiques que ja s’observaven al sector”. “La nova normalitat”, assegura, “accelerarà i intensificarà la transformació inevitable que ja s’havia iniciat a l’automoció”.
En aquest sentit, la Covid-19 farà que l’automoció passi per tres horitzons temporals: el confinament, el ramp-up (acceleració estable) i la nova normalitat. Per cada una d’aquestes etapes, les empreses del sector hauran de prendre diferents mesures. “Les mesures per garantir la supervivència i competitivitat dependran de cada empresa, els seus recursos i l’impacte que tinguin a la seva línia de negoci”, explica Roberto León, soci d’Alantra.
A més, des de Sernauto destaquen la importància d’optimitzar les estructures organitzatives, els models de treball i les carteres de clients. D’altra banda, caldrà que les empreses del sector defineixin un posicionament clar i una proposta de valor que les diferenciï de la resta. També serà necessària la utilització de les economies d’escala, claus per aquestes etapes.
L’automoció necessita transformacions estratègiques
L’informe de Sernauto recomana al sector de l’automoció impulsar les transformacions estratègiques necessàries per adaptar-se a la ‘nova normalitat’. Així, els autors recomanen “adaptar les seves despeses i arribar a alts nivells d’eficiència a totes les àrees”. L’estudi també enumera les diferents mesures i eines que caldrà implementar a les fases de confinament, ramp-up i nova normalitat.
Addicionalment, s’expliquen les diverses alternatives mitjançant les quals les empreses podran finançar-se. Segons Roberto León, el finançament pot arribar a partir dels recursos de la mateixa empresa o de fonts externes (entitats financeres, asseguradores i institucions). A més, els associats de Sernauto comptaran amb una matriu que els ajudarà a implementar les mesures necessàries per superar la crisi.