L’empresa d’automoció SEAT, en col·laboració amb el Grupo Sesé, ha incorporat els drons en el seu procés productiu. Concretament, en el de transport de peces d’automòbils des del centre logístic del Grupo Sesé, situat a Abrera, fins a la fàbrica de SEAT de Martorell. Els drons cobreixen la distància entre ambdues instal·lacions (dos quilòmetres aproximadament) en 4 minuts, volant a 95 metres d’alçada a 40 quilòmetres per hora. Per tal de garantir la seguretat, aquest projecte compta amb la supervisió de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).
Els drons fan una alçada total d’1,7 metres, i estan equipats amb 6 hèlixs de 40 cm. A més, compten amb sistemes de seguretat, 3 GPS, 6 bateries i 3 Unitats de Mesurament Inercial, que actuen com a “cervell” del dron. Els recanvis (volants i airbags) es dipositen a càpsules de fibra de carboni que pesen 5,5 quilograms. Posteriorment, la càpsula s’instal·la al dron mitjançant un electroimant i servomotors de seguretat.
Els drons permetran estalviar temps i reduir les emissions
La col·laboració entre SEAT i el Grupo Sesé permet que la peça arribi del proveïdor fins la cadena de muntatge en només 15 minuts. Aquest sistema de transport suposa un gran estalvi de temps. Fins al moment, el transport d’aquestes peces es feia en camió, i tenia una duració total de 90 minuts fins que la peça arribava a la cadena de muntatge. A més, l’ús de drons també suposa una notable reducció en les emissions de CO2, donat que els drons funcionen amb bateries elèctriques.
Christian Vollmer, Vicepresident de Producció i Logística de SEAT, ha afirmat que “amb aquesta innovació, impulsem la Indústria 4.0 i serem és eficients, àgils, competitius i sostenibles. El transport amb drons revolucionarà la logística donat que, en el cas de SEAT, es reduiran en un 80% els temps de subministrament”.
La seguretat, prioritat màxima
Un dels factors clau tinguts en compte a l’hora de dissenyar, planificar i executar l’operatiu ha estat el de garantir la seguretat del transport. Per tal de dissenyar la ruta de transport, es va fer un estudi de quins carrers eren els menys transitats. D’aquesta manera, els drons poden fer un trajecte optimitzant el temps de vol i minimitzant els riscos. També es va tenir en compte la presència al trajecte de cables d’alta tensió, que a més de ser un obstacle físic també poden arribar a interferir amb els sistemes de comunicació dels drons. Per aquest motiu l’Agència Estatal de Seguretat Aèria ha supervisat tot el projecte.
Fins al moment, només es transporten recanvis de volants i airbags. Tanmateix, tant des de SEAT com des del Grupo Sesé obren la possibilitat a ampliar el nombre de peces i recanvis que es transporten mitjançant aquest sistema.