Segons La Tribuna de Automoción, El Grup Volkswagen i el govern de l’Estat estan negociant la implantació d’un “ambiciós projecte d’electromobilitat”. A partir de 2024, doncs, Seat podria fabricar a Martorell diversos vehicles elèctrics petits de les marques del Grup Volkswagen. Les fonts consultades pel mitjà de comunicació asseguren que “les conversacions estan molt avançades”, i reflecteixen la implicació tant del grup d’automoció com de les administracions públiques.
Per tal de finançar aquesta iniciativa, s’ha presentat un projecte tractor al Ministeri d’Indústria per optar als fons europeus NextGenerationEU per la reconstrucció. Aquest projecte, impulsat per Seat, aniria orientat a impulsar el vehicle elèctric a tot l’Estat. La Tribuna de Automoción publica que “molt possiblement i en dates pròximes” es comunicarà l’estat d’aquestes negociacions. Tanmateix, el citat mitjà avisa que la confirmació d’aquest acord podria no oficialitzar-se fins a mitjans de 2021, ja que “cal la validació de tota l’estructura del Grup”. A més, i sempre segons La Tribuna de Automoción, “hi ha fonts que destaquen que dins la companyia s’estan vivint fortes pressions perquè el projecte es quedi a Alemanya”.
Martorell podria fabricar vehicles elèctrics de Seat, Skoda i Volkswagen
Mitjançant aquest acord, la fàbrica de Seat a Martorell fabricaria també vehicles elèctrics petits per Volkswagen i Skoda. Aquests automòbils tindrien una longitud d’uns quatre metres i un preu inferior als 20.000 euros. En cas que aquesta planta no tingués la suficient capacitat per fabricar tants vehicles, part de la producció passaria a la planta de Landaben (Navarra). Finalment, el Grup Volkswagen també ha previst que la fàbrica de Palmela, a Portugal, també participi en aquest projecte industrial.
La Tribuna de Automoción també informa que el Grup Volkswagen podria accelerar els seus plans per assignar la producció d’aquests models a Martorell. Així, el creixement del mercat dels vehicles elèctrics i l’enduriment de les polítiques d’emissions faria que la producció d’aquests “Fa mesos, la programació de l’empresa situava el llançament d’aquests cotxes per 2026 o 2027”, afirma el mitjà. Tanmateix, el creixement del mercat dels vehicles elèctrics i l’enduriment de les polítiques d’emissions faria que la seva producció a la planta de Seat comenci a partir del 2024.
El Grup Volkswagen intentarà optar als fons europeus NextGenerationEU
L’increment de la producció de vehicles elèctrics a Martorell forma part del projecte tractor que Seat ha presentat a Indústria per optar als fons europeus per la reconstrucció. En total, aquest ministeri destinarà 1.270 milions d’euros a finançar el Programa d’Impuls de projectes tractors de Competitivitat i Sostenibilitat Industrials. Fa unes setmanes, va obrir-se la convocatòria perquè diferents propostes i entitats presentin els seus projectes. De fet, el CIAC ja va anunciar que presentaria el seu propi projecte tractor per poder aprofitar el finançament europeu.
Seat, doncs, també intentarà optar als fons europeus NextGenerationEU. Per això, presentarà un projecte tractor que identifica onze àmbits d’actuació que inclouen tota la cadena de valor de l’electromobilitat. La proposta de Seat, doncs, no només es limitarà a incrementar el volum de producció de vehicles elèctrics. També integrarà altres aspectes transversals, com ara l’extracció de matèries primeres, el desplegament de punts de recàrrega o la producció de bateries elèctriques. Per a aquest tercer aspecte, La Tribuna de Automoción assegura que “la idea és aprofitar les instal·lacions de Nissan a Barcelona”. A més, Seat preveu col·laborar amb aproximadament una desena d’empreses per poder portar a terme aquest projecte tractor.