El sector de l’automoció ha tancat el 2024 amb un increment en les vendes de cotxes tant a Catalunya com a nivell espanyol. A Espanya, s’ha superat el milió d’unitats venudes, un fet que no passava des d’abans de la pandèmia i que suposa un augment del 7,1% respecte l’any passat. Les matriculacions a Catalunya representen el 12% de la quota de mercat estatal, amb més de de 120.000 cotxes venuts, un 2,6% més que el 2023.
Aquestes xifres s’expliquen, en part, pel fort augment de vendes de l’últim trimestre, especialment, el mes de desembre. Els plans de renovació del parc automobilístic de les diferents comunitats autònomes, els descomptes de les marques a finals d’any per assolir els seus objectius de vendes i la compra de vehicles al País València després de la tragèdia de la Dana han ajudat a aquesta acceleració.
Els híbrids no endollables s’imposen per davant dels vehicles de combustió
Les xifres mostren un increment de l’interès per alternatives de mobilitat més sostenibles. Per primera vegada, el nombre total de vehicles de combustió tradicional (benzina i dièsel) ha estat superat pels vehicles híbrids i elèctrics. De fet, els híbrids no endollables es posen al capdavant per primer cop, amb un 38,6% de la quota de mercat, mentre que els de benzina suposen un 37,2%. A molta distància, hi ha els dièsel, que continuen en davallada, amb un 9,5% de quota, els híbrids endollables, amb un 5,8%, i finalment els elèctrics purs, que, tot i pujar respecte l’any passat, encara se situen al voltant del 5% del mercat.
El cert és que la venda de vehicles electrificats –híbrids endollables i cent per cent elèctrics– ha caigut un 3,9% el 2024 i no ha aconseguit complir les expectatives previstes. Per incentivar la compra d’aquests vehicles. L’oferta d’aquest tipus de vehicles encara s’enfronta a reptes significatius, com el preu elevat dels models, la limitada infraestructura de recàrrega i la incertesa entorn a l’autonomia que presenten. Això ha portat a molts compradors a optar per altres opcions, mentre que els electrificats continuen sent una elecció minoritària.
Els vehicles elèctrics, el gran repte pel 2025
Amb la mirada posada en el 2025, les expectatives se centren en què les millores tecnològiques, les subvencions públiques i el desenvolupament d’infraestructura accelerin la venda de vehicles elèctrics. Faconauto (l’Associació de Concessionaris Oficials d’Espanya) fixa el repte pel 2025 en aconseguir un 25% de matriculacions de vehicles elèctrics. Sobretot tenint en compte l’enduriment en les exigències europees de reducció d’emissions, que contempla sanciones per a les marques.
Per això, des de la patronal Anfac (l’Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions) aconsellen mantenir mesures com les ajudes del pla MOVES III als vehicles elèctrics, així com la deducció del 15% a l’IRPF per la compra de cotxes electrificats.
El top 3 dels cotxes més venuts a Espanya
Amb 32.000 unitats venudes durant el 2024, el Dacia Sandero és un any més el cotxe més venut a Espanya, seguit pel Toyota Corolla i el Seat Ibiza.
Pel que fa als cotxes elèctrics, la marca Tesla lidera el rànquing dels més venuts: en primer lloc, amb 11.403 unitats, hi ha el Tesla Model 3, i el segueix el Tesla Model Y. En tercer lloc, trobem el MG 4, una de les marques asiàtiques que des de l’any passat destaca entre els més venuts.