Consorci de Formació Professional d'Automoció

SEAT Martorell récord producción
Producció d’un cotxe SEAT a la planta de Martorell | SEAT España

 

La planta de Seat a Martorell va assolir una fita sense precedents el passat 6 de febrer, fabricant 2.646 vehicles en un sol dia. No obstant això, de cara a la fi del 2024, serà complicat superar les 516.000 unitats assolides l’any 2000 a causa de les interrupcions provocades per la manca de caixes de canvi. Tot i això, Barcelona celebra la introducció dels nous models Cupra León i Formentor.

La fàbrica de Seat a Martorell (Barcelona) té una meta diària de producció de 2.510 unitats, distribuïdes de la següent manera: 1.140 a la línia 1 (Ibiza i Arona), 1.092 a la línia 2 (Seat León, Cupra León i Formentor), i 278 a la línia 3 (Audi A1). Tot i això, el director José Arreche va anunciar que el 6 de febrer es va assolir la notable xifra de 2.646 vehicles en un sol dia.

De cara al tancament de l’any, el cap de la fàbrica, present durant l’inici oficial de la producció del Cupra León i del Formentor a la línia 2, preveu superar les 500.000 unitats, apropant-se així a la xifra de 2019, quan es van fabricar 500.005 cotxes. Tanmateix, encara quedarà per sota de les 516.646 unitats registrades l’any 2000. Aquesta previsió es revisa cada mes.

Això explica la diferència amb la xifra assenyalada pel vicepresident de Producció i Logística, Markus Haupt, que preveu una producció de 519.000 unitats per a la planta de Barcelona el 2024, xifra que es va fixar el març passat, inicialment establerta en 487.000, en comparació amb les 443.443 unitats del 2023.

Seat Martorell: en plena transformació cap a l’elèctric

La producció ha anat variant a causa de problemes de subministrament de caixes de canvi i motors, provocant parades sobretot a la línia 1. Arreche confia que aquest problema es resolgui a curt termini, segons va declarar a La Tribuna de Automoción.

L’actualització dels models Cupra León i Formentor no és l’únic canvi a les instal·lacions de Martorell. A l’agost començaran les obres a la línia 1 per acollir el projecte Small BEV, amb els models Cupra Raval i VW ID.2, tots dos 100% elèctrics. Es preveu que la cadena estigui llesta a finals de 2025, moment en què es començaran a muntar presèries d’aquests models, per iniciar la producció en sèrie el 2026. Durant aquest període, el Seat Ibiza i l’Arona passaran a formar part de la línia 3 i conviviran amb l’Audi A1.

Haupt aclareix que aquest traspàs es pot realitzar en quatre setmanes, durant les quals s’actualitzaran els fluxos de materials i les activitats de treball, ja que el volum actual és molt inferior. De fet, es passarà d’un torn a tres.

La importància de la intel·ligència artificial

Els canvis físics a la factoria, incloses les modificacions a l’àrea de pintures per adaptar-se als vehicles de zero emissions, comportaran una inversió de 3.000 milions d’euros, el doble del que es va destinar per construir-la des de zero el 1993 (1.430 milions). No obstant això, no seran les úniques accions, ja que també es realitzaran 300.000 hores de formació per als empleats.

Aquesta major qualificació dels treballadors s’acompanya d’una inversió en R+D+i, que inclou l’ús d’intel·ligència artificial per comprovar diversos punts del procés productiu, amb l’objectiu final d’arribar als zero defectes.

Per exemple, 20 càmeres verifiquen 60 punts del xassís (70 en el cas dels híbrids endollables) abans que es combini amb la carrosseria, en el moment conegut industrialment com el casament. També es comprova que no hi hagi impureses en el procés de pintura o que les peces estiguin perfectament encaixades sense sobresortir.