Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), l’IPC (Índex de Preus de Consum) dels cotxes nous va pujar més de 10 punts al desembre, unint-se a la tònica dominant de pujada de preus en tots els béns de consum. Això va fer que el cost d’un cotxe nou creixes fins a màxims històrics.
Aquesta circumstància va provocar un efecte rebot. D’aquesta forma, els cotxes de segona mà també van créixer un 15,7%. La raó és simple. Quan el preu del vehicle nou és molt car, l’usuari sol buscar l’opció d’un vehicle d’ocasió com una alternativa més barata. Per tant, al final la demanda arriba a ser tan gran que els preus també pugen.
El preu del cotxe i la crisi dels subconductors
Segons fonts del sector, aquesta pujada de preus s’explica per molts factors, però part de la baixa oferta del producte disponible al mercat. La guerra d’Ucraïna, la crisi dels subconductors i la manca d’altres peces, així com els problemes logístics derivats, van fer que es retallés la producció i dificultés el procés que porta el cotxe nou de la fàbrica als concessionaris i, finalment, als usuaris.
Aquesta manca d’oferta també va fer que molts usuaris no volguessin esperar setmanes perquè els entreguessin el cotxe desitjat i van buscar l’alternativa de la segona mà. La variació intermensual també va ser severa, pujant fins a sis punts de novembre a desembre. Quant als cotxes d’ocasió, la variació només va arribar a l’1,2%. Pel que fa a les motocicletes, la pujada de l’IPC va arribar al 5,3%, encara que el novembre sí que va ser un bon més pel sector.
Els neumàtics, les peces de recanvi i els tallers també pugen fins a un 10%
Els preus no han deixat de pujar en totes les branques de la indústria de l’automoció. Per exemple, els neumàtics es van encarir un 12,7% i les diferents peces de recanvi van pujar un 7,8% el seu preu interanual i un 0,3% l’intermensual. Finalment, els serveis de manteniment i els tallers de reparació també van caure en la tònica de pujada de preus. La pujada va ser d’un 5,6%.