El vehicle elèctric tindrà un paper fonamental en la recuperació dels mercats de l’automoció espanyola. A més, el sector espera que l’electromobilitat creixi un 40% durant el 2021. Aquest increment suposaria un volum proper a les 60.000 unitats, i una quota de mercat al voltant del 6%. A aquestes conclusions es va arribar durant el IV Webinar el VI Fòrum Nissan. Aquest esdeveniment, celebrat a finals de febrer, va centrar-se especialment en l’electrificació de l’automoció.
Els participants del webinar també van destacar la importància de la fiscalitat i l’estructura de recàrrega per desenvolupar el vehicle elèctric. Pel que fa a la fiscalitat, el sector va demanar una reducció de l’IVA pels automòbils elèctrics. Aquesta mesura, afirmen, podria multiplicar per tres el mercat del vehicle elèctric. Alhora, mesures fiscals d’aquesta mena es poden complementar amb iniciatives com el Pla MOVES per dinamitzar encara més el mercat de l’electromobilitat.
Pel que fa a l’estructura de càrrega, el seminari virtual va destacar el progrés realitzat durant els últims anys. Tanmateix, Nissan recorda que “és necessari un major esforç inversor per fer front a la forta demanda que s’espera aquest any i els vinents”.
“La crisi actual ens obliga a accelerar la transformació del sector”
Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de Faconauto
El webinar organitzat per Nissan va comptar amb la participació de representants de moltes entitats i grups pertanyents a l’automoció. Isabel del Olmo, Responsable de Transports de l’IDAE, va recordar que “les inversions a tota la cadena de valor de la mobilitat elèctrica seran part de la recuperació econòmica”. Del Olmo també va informar que “s’està treballant en un marc regulador que faciliti el foment del vehicle elèctric”. A més, va assegurar que les administracions preparen “programes d’incentius per impulsar tant l’adquisició de vehicles elèctrics com el desplegament d’infraestructura”.
Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de Faconauto, va afegir que “la crisi actual, a diferència de les anteriors, ens obliga a accelerar la nostra transformació cap als centres de mobilitat verds i digitals”. Aquesta transformació, indica Blázquez, ha provocat que “ja no podem parlar només del sector de l’automoció, sinó de l’ecosistema de la mobilitat”. Així doncs, la responsable de Faconauto considera que ens trobem en un context “molt més disruptiu i canviant”.
“El mercat del vehicle elèctric pot créixer fins al 40% aquest 2021”
Christian Costaganna, director de Vendes de Nissan Iberia
“L’automoció ha fet grans esforços per l’electrificació, però encara té reptes per resoldre”, va afirmar Adriano Monés, president d’AEDIVE. Segons el mateix Monés, aquests reptes són “raons de primer ordre en la presa de decisions de la ciutadania a l’hora d’adquirir un vehicle elèctric”. Igualment, aquests reptes els comparteix la infraestructura de recàrrega pública, ja que “els operadors també estan fent una aposta decidida amb inversions milionàries”, assegura. Aquestes inversions, a més, arriben malgrat “els obstacles administratius que retarden durant mesos la posada en marxa dels punts de recàrrega”, denuncia el president d’AEDIVE.
Per la seva part, José López Tafall, director general d’ANFAC, va centrar el seu discurs sobre els esforços de l’automoció per impulsar el vehicle elèctric. “Estem impulsant l’oferta, però necessitem que la demanda creixi al mateix ritme”, indicà. Així, el màxim mandatari d’ANFAC reconeix que “estem a la cua d’Europa quant a penetració del vehicle elèctric”. Aquesta situació respon, segons Tafall, a l’escassetat d’infraestructures de recàrrega. Per això, ANFAC ha presentat setze mesures orientades a un desplegament més ràpid de la xarxa.
Finalment, Christian Costaganna, director de Vendes de Nissan Ibèria, va afirmar que “el mercat del vehicle elèctric pot créixer fins al 40% aquest 2021“. Tanmateix, aquest increment dependrà, segons Costaganna, del fet que es prenguin “iniciatives per reforçar els Plans d’incentiu al vehicle elèctric i mesures fiscals clares i contundents, com ara la rebaixa de l’IVA”. La fiscalitat, doncs, és un “element bàsic per posicionar Espanya com a punta de llança de l’electrificació”, asseguren des de Nissan.