Les exportacions dels proveïdors de components d’automoció espanyols van generar 20.754 milions d’euros l’any 2019. Així ho indica Sernauto, Associació Espanyola de Proveïdors d’Automoció. Aquesta xifra suposa una caiguda del 3,1% respecte de l’any anterior. Així, queden confirmats els efectes negatius que factors com el Brexit, la crisi econòmica global o les tensions comercials entre els EUA i la Xina van tenir sobre el desenvolupament del sector. La Unió Europea va ser el principal soci comercial de les empreses de l’Estat, i els EUA un dels mercats que més va créixer. Tanmateix, el creixement de les exportacions a la Xina van ser negatiu per primer cop en els darrers anys.
Els països de la Unió Europea van rebre el 72,1% de les exportacions d’automoció provinents de l’Estat. En total, van suposar un volum de vendes de 14.970 milions d’euros. Malgrat que van significar gairebé tres quartes parts del total de les exportacions, aquesta xifra és un 1,9% amb respecte de l’any anterior. Una de les claus de la caiguda de les exportacions va ser la davallada del volum de vendes a Alemanya. El país germànic, principal soci comercial de les empreses espanyoles d’automoció, va reduir-ne les importacions en un 10,1%. Les exportacions a França, segon soci comercial, també van caure un 4% en comparació a 2018. Tanmateix, Portugal va establir-se com a tercer mercat principal gràcies al seu creixement interanual del 9,4%.
Els Estats Units i la Xina, cara i creu de les exportacions d’automoció
Posant el focus fora de la UE, trobem l’afiançament dels Estats Units com a segon mercat internacional, només per darrere de la UE. Amb un increment del 17%, les vendes al país nord-americà van arribar a un volum total de 1.017 milions d’euros. Les bones notícies per les exportacions d’automoció espanyoles també van arribar del Marroc, amb un increment del 5,6%. Pel que fa a Sud-àfrica, va mantenir el seu creixement dels darrers anys amb un augment del 25,1%.
D’altra banda, les exportacions d’automoció a la Xina van patir una davallada del 28,7%. Aquesta forta caiguda va estar ocasionada per la convulsa situació econòmica del país asiàtic durant l’any 2019. La devaluació del iuan va tenir un fort impacte al total de les importacions de la Xina. Altres països com Algèria (-27,4%), Mèxic (-8,3%) o Turquia (-6,3%) també van reduir el seu volum d’importacions a les empreses de components d’automoció de l’Estat.