Just quan ens enfrontàvem al desafiament de la descarbonització, arriba una nova prova: la necessitat d’estalviar aigua en el camí cap a la sostenibilitat i per fer front a la sequera com un altre efecte del canvi climàtic. Contràriament a la lluita contra les emissions contaminants, en aquesta nova prova, el sector de l’automòbil no és el focus de crítiques ni demandes. De fet, és tot el contrari; demostra que ha complert amb les seves tasques en els últims anys, aconseguint una significativa reducció en els litres d’aigua necessaris per fabricar un vehicle.
Les limitacions en l’ús de l’aigua ja són una realitat en diverses parts d’Espanya, i des d’aquesta setmana s’han ampliat a la major part de Catalunya.
Una meta ambiciosa per a l’automoció
“Superarem la sequera gràcies a la col·laboració, a l’esforç conjunt, a la planificació i a les inversions ben orientades”, va afirmar Pere Aragonès, president de la Generalitat de Catalunya, en explicar els sacrificis que se sol·liciten tant a ciutadans com a empreses. Les inversions privades han estat claus en l’estratègia d’estalvi d’aigua, encara que les inversions públiques han resultat escasses o poc eficaces per, per exemple, solucionar les nombroses fuites en la xarxa de canalitzacions.
La reducció del 25% en la indústria pot semblar un objectiu més modest, però en realitat és molt ambiciós, tenint en compte la dràstica disminució en el consum d’aigua dels darrers anys. La indústria automobilística europea ha aconseguit reduir els litres necessaris per fabricar un vehicle de 5.360 el 2005 a 3.520 el 2022, una disminució del 34%, segons dades de l’associació de fabricants d’automòbils de la UE (ACEA).
El consum total d’aigua per part de l’automoció europea s’ha reduït encara més, un 51%, passant de 61 milions de metres cúbics anuals el 2005 a menys de 30 milions el 2022.
Una clau d’aquest èxit ha estat “la major implementació de tecnologies de recirculació per a la reutilització de l’aigua”, segons subratlla ACEA. A més, els fabricants han reduït dràsticament el consum d’aigua en processos crítics, com els túnels de pintura.