Consorci de Formació Professional d'Automoció

Laura Carnicero, Gerent de Formació de Seat
Laura Carnicero, Gerent de Formació de Seat. Imatge: Equipos y Talento

 

L’empresa d’automoció Seat ha creat Industry 4.0 Academy amb la col·laboració de la Universitat de Barcelona i Eurecat Academy. Es tracta d’un programa formatiu dirigit a professionals que treballen a línies de producció d’automòbils. Industry 4.0 Academy és la capacitació d’aquests treballadors perquè assimilin les noves habilitats i coneixements requerits per la indústria de la producció de vehicles dle f. A una entrevista publicada a Equipos y Talento, la Gerent de Formació de Seat Laura Carnicero ha parlat sobre Industry 4.0 Academy i altres aspectes de la formació professional.

Pregunta. En què consisteix el projecte Industry 4.0 Academy?

Resposta. Industry 4.0 Academy és un projecte de formació professional per la mà d’obra directa. Per tant, està enfocat per les persones que treballen a la línia de producció d’automòbils de Seat.

Hem desenvolupat aquest programa de manera conjunta amb la Universitat de Barcelona i Eurecat Academy. El seu objectiu principal és que els treballadors de Seat assoleixin les competències necessàries per fer front als reptes tecnològics del futur. Això ens permet que, a més de formar als nostres professionals, fomentem les seves ganes de continuar aprenent de manera contínua.

“Industry 4.0 Academy és un programa de formació semipresencial d’alt contingut tecnològic”

P. Per què va sorgir aquesta iniciativa?

R. Des de Seat sempre hem estat compromesos amb la capacitació dels nostres professionals. Així, ja fa temps que els formem a les competències que creiem que definiran l’automoció del futur.

La tecnologia i la digitalització avancen a un ritme frenètic, que provoca que apareguin nous paradigmes i metodologies de treball. Per això, la formació contínua és imprescindible per adquirir els nous coneixements per superar aquests canvis constants. En aquest sentit, volíem fer quelcom dirigit a la nostra mà d’obra directa, ja que el procés productiu experimentarà canvis profunds amb l’arribada de l’smart factory.

Per aquesta raó, hem dissenyat amb l’Institut de Formació Continuada de la Universitat de Barcelona (IL3) i Eurecat Academy un programa de formació semipresencial d’alt contingut tecnològic. De fet, Industry 4.0 Academy estarà format per cinc mòduls amb un 90% de les classes en modalitat online. Al final de cada mòdul, els alumnes rebran un certificat d’extensió universitària de la mà de l’IL3 i Eurecat Academy.

P. Quins objectius s’han delimitat per aquest programa?

R. Principalment, esperem que els nostres treballadors obtinguin els coneixements necessaris per realitzar amb èxit les tasques que els plantegi el seu futur professional. Per tal de complir aquest objectiu, Industry 4.0 Academy ofereix formació en cinc àrees principals:

  • Fàbriques digitals
  • Tecnologies industrials
  • Mobilitat elèctrica
  • Organització industrial
  • Les soft skills més demandades a l’automoció

Alhora, volem complir el segon objectiu d’ampliar el currículum dels nostres treballadors amb un certificat d’extensió universitària a l’àmbit de la Indústria 4.0.

“Vuitanta persones van formar part del programa pilot d’Industry 4.0 Academy”

P. Quina ha estat l’acollida d’aquesta iniciativa per part dels treballadors?

R. Els resultats d’aquesta primera edició no podrien haver sigut més satisfactoris. L’acollida que ha tingut la iniciativa entre els empleats de Seat ha estat espectacular. En només unes hores, s’havia triplicat el nombre places previstes per la fase pilot del projecte.

Durant les tres primeres hores després d’obrir les places, 300 treballadors de la companyia van expressar el seu desig de participar-hi. D’entre tots ells, vam haver de seleccionar 80 perquè participessin en el programa pilot.

Aquest èxit a la convocatòria que la temàtica i el format escollits són els correctes. A més, demostra que comptem  amb molts professionals amb la voluntat d’ampliar el seu currículum a l’àmbit de la Indústria 4.0. Tots els alumnes han superat satisfactòriament el primer mòdul i pròximament acabaran el segon.

“La modalitat online fa que Industry 4.0 Academy s’adapti a les necessitats dels treballadors”

P. El model d’aprenentatge online té avantatges i inconvenients. Quina és la seva opinió?

R. A les circumstàncies actuals, l’aprenentatge online ha estat la millor opció per desenvolupar el projecte i garantir el seu èxit. L’ús d’eines formatives digitals ens permet adaptar-lo als diferents centres de treball de Seat i a les necessitats dels nostres treballadors. A més, és un format que s’adapta perfectament a les noves necessitats del sector industrial. Actualment, la digitalització juga un paper cada cop més rellevant, i els programes online són els models formatius més demandats. Aquest fet ha quedat encara més demostrat durant els últims mesos a conseqüència de la Covid-19.

Tanmateix, és cert que qualsevol procés formatiu requereix una part pràctica fonamental. Especialment a l’àmbit industrial. Per aquesta raó Industry 4.0 Academy compta amb una borsa d’hores presencials per tal que els alumnes puguin aprendre en viu algunes de les competències requerides per l’automoció. Aquesta iniciativa, però, no vol acabar amb els formats d’aprenentatge tradicional. L’objectiu és el d’adaptar els processos formatius a les situacions actuals de la indústria per millorar les competències i el talent dels professionals.

P. En la seva opinió, i donat l’actual context de transformació causat per la Covid-10, quines són les competències necessàries per trobar feina al sector tecnològic?

R. El coronavirus ha donat un paper protagonista a diversos serveis que encara no s’havien massificat abans de la pandèmia. És el cas de la cloud computing o el Big Data, que possibiliten el teletreball sense dependre de les infraestructures. Igualment, tecnologies innovadores com el data analysis o el machine learning també han tingut un paper primordial. Aquestes dues tecnologies estimulen la mobilitat autònoma i la interacció de les màquines i els robots amb el seu entorn.

“L’àmbit tecnològic necessita competències com la intel·ligència emocional o el pensament crític”

P. Tenint en compte totes aquestes noves competències, quins tipus de professionals seran necessaris a l’àmbit industrial?

R. Aquestes noves habilitats ens ajuden a definir els perfils tecnològics més demandats al futur immediat: analistes de dades, tècnics d’Intel·ligència Artificial, experts en Big Data… Es tracta de professionals vinculats als àmbits STEM (Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). En aquests sectors destaquen competències com la innovació, la intel·ligència emocional o el pensament crític. És per això que a Seat hem posat en marxa iniciatives com Industry 4.0 Academy per atreure aquests tipus de perfils professionals.

P. Precisament, la intel·ligència emocional o el pensament crític són soft skills (habilitats socials i de comunicació que milloren el rendiment professional). Quina és la seva importància?

R. Les soft skills sempre han estat fonamentals pel desenvolupament de qualsevol professional, i l’àmbit industrial no n’és cap excepció. Habilitats com el lideratge, la resolució de conflictes, el treball en equip o el pensament crític són determinants pel bon funcionament de qualsevol empresa.

A Seat ho sabem i, per això, ja fa anys que formem els nostres treballadors en aquestes habilitats. Per això, les soft skills no podien faltar al nostre projecte Industry 4.0 Academy. No hem d’oblidar que el capital humà és el que acaba marcant la diferència al rendiment de qualsevol activitat.

“Hem de potenciar l’ambició dels treballadors més veterans perquè segueixin creixent”

P. Un altre dels reptes actuals és la de reciclar el talent dels treballadors més veterans perquè s’adaptin a la formació online. Com connecteu amb ells perquè s’hi impliquin?

R. Podríem pensar que els perfils més joves són més receptius a l’hora d’adaptar-se a la nova era formativa digital. Tanmateix, moltes vegades ens sorprenem de la resposta tan positiva dels perfils més sènior. Val a dir que aquests professionals compten amb molts anys d’experiència, així com un extens coneixement del sector i la seva pròpia professió. En aquest sentit, el principal repte és el de potenciar en ells una sana ambició per seguir creixent i desenvolupant-se. Ells són els primers que coneixen la importància i els beneficis que poden comportar els nous sistemes digitals.

P. En la seva opinió, cap a on avança la formació professional?

R. No tinc dubtes que avança cap a nous formats i continguts. De ben segur que els formats tradicionals seguiran estant presents. Tanmateix, el futur de l’automoció i el de molts altres sectors exigeix una progressiva transformació cap a la digitalització i les noves tecnologies. Tot sense oblidar la part experiencial o intuïtiva, que també ajuda a adquirir i consolidar coneixements.