Consorci de Formació Professional d'Automoció

Zona expositiva del Automobile Barcelona 2021 (Fira Barcelona) | La Vanguardia

La fira destaca l’aposta de la indústria de l’automoció pel cotxe elèctric, exhibint una gran varietat de models zero emissions i de baixes emissions.

Recentment, tots els actors de la societat ens hem vist obligats a avançar cap a la sostenibilitat, i un dels àmbits clau és el de la mobilitat. L’interès pels vehicles elèctrics és cada vegada més gran, malgrat algunes barreres que enfronten els consumidors i, sobretot, els reptes importants com millorar la infraestructura de punts de recàrrega.

Sota el lema Electritzant, l’Automobile Barcelona, el saló biennal de l’automòbil, va iniciar la seva 42a edició a la Fira de Barcelona el 13 de març passat i es durarà fins al 21 de març. L’esdeveniment compta amb la presència de marques destacades en el camp de l’electromobilitat, com ara Hyundai, KIA, Mercedes-Benz, Lexus i Renault, entre altres.

Acostar les últimes novetats al públic

“La majoria de les llars tenim cotxes i motos, i és molt interessant poder oferir un espai on mostrar els últims models i les seves característiques al públic”, explica José Miguel García, director de l’Automobile Barcelona, a VIA Empresa. García destaca l’èxit d’aquests primers dies de l’esdeveniment, afirmant: “Hem superat les xifres de l’edició anterior en un 20% aproximadament”.

Les companyies disposen d’una zona dedicada als vehicles elèctrics anomenada Electric Zone. “El nostre lema no és cap caprici, la indústria ha fet la seva feina i té productes electrificats, així que la sostenibilitat ha arribat al sector de l’automoció”, assenyala García. Coneixedor dels principals obstacles per a l’adopció d’aquest tipus de vehicles, subratlla la necessitat d’implementar plans d’ajuda al consumidor i de desenvolupar una àmplia infraestructura de carregadors a les carreteres i ciutats. Amb una major utilització dels vehicles elèctrics, els preus seran més assequibles.

L’aposta per renovar un dels parcs automobilístics més antics d’Europa

A més, el saló permet als visitants provar els vehicles presentats, passant pels boxes i conduint pel circuit de Montjuïc, oferint-los una experiència de primera mà per conèixer les darreres innovacions. Aquesta proposta té com a objectiu contribuir a la renovació del parc automobilístic tant de Catalunya com de la resta de l’estat, el qual és un dels més antics d’Europa, ja que els vehicles tenen una mitjana d’antiguitat de 13 anys, mentre que la mitjana europea és de 10,8 anys.

Aquesta situació provoca una major contaminació, perquè “algunes de les tecnologies que s’utilitzen, encara que no siguin elèctriques, són antiquades i no s’ajusten a les necessitats actuals”, assenyala García.

Dins del marc de l’Automobile Barcelona, l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC) organitza un congrés que se centra en la transició cap a la mobilitat sostenible com a temes principals per a la indústria, les ciutats i la societat.

Les motos també es fan notar

A més, entre l’11 i el 14 de maig, s’ha celebrat simultàniament Motoh!, el saló del sector de les motos, que també ha presentat la seva aposta per models híbrids i electrificats, amb la participació de 45 expositors. García destaca la decisió encertada de fer coincidir els dos salons.

Encara que l’adopció de vehicles elèctrics a Catalunya avança a un ritme més lent en comparació amb altres països com ara Portugal o els països nòrdics, la indústria de l’automoció demostra el seu compromís amb la sostenibilitat mitjançant inversions en fàbriques de bateries i empreses d’economia circular per facilitar el procés d’electrificació de la flota actual de vehicles. Les dades ho confirmen: el 40% de les vendes corresponen a productes electrificats.