Consorci de Formació Professional d'Automoció

El cotxe elèctric s'atura i amenaça els llocs de treball
El cotxe elèctric s’atura i amenaça els llocs de treball

 

Les empreses de mobilitat i sostenibilitat exigeixen polítiques públiques fermes per revitalitzar el sector, especialment davant la caiguda en les vendes de vehicles electrificats. La indústria de la mobilitat i la sostenibilitat llança un crit d’alerta per la disminució de les vendes de vehicles electrificats, incloent-hi els elèctrics i els híbrids endollables.

Les companyies del sector demanen a les administracions un compromís decidit per evitar la pèrdua d’inversions i llocs de treball.

Durant el mes passat, es van matricular poc més de 8.000 turismes d’aquest tipus a tot l’Estat, una reducció del 4% respecte el juliol de 2023. Aquestes xifres situen les vendes anuals de cotxes electrificats en 64.000 unitats, sense mostrar cap millora respecte al mateix període de l’any anterior.

Així, els vehicles elèctrics i els híbrids endollables representen tan sols el 10% del mercat total, una quota lleugerament inferior a la de l’any passat. Això posa en dubte l’assoliment dels objectius del govern espanyol —arribar als 5 milions de vehicles elèctrics per al 2030— i preocupa la indústria, que fa temps que veu com es desdibuixen les seves expectatives de creixement.

AEMES Smart, que agrupa més de 180 empreses de mobilitat i sostenibilitat a tot Espanya, amb un total de 100.000 empleats i més de 10.000 milions d’euros de facturació, compta amb una presència significativa de companyies catalanes. La directora de l’associació, Neus Olea, reclama mesures polítiques contundents.

Necessitat de més punts de càrrega

Olea subratlla que “sense una infraestructura adequada, no hi ha demanda ni indústria”. Aquesta infraestructura es refereix, essencialment, als punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.

Segons les dades més recents, actualment hi ha uns 30.000 punts de recàrrega públics a Espanya i 7.000 a Catalunya. Encara que la comparació és complexa a causa de la diferència de població, aquestes xifres estan molt lluny dels 10 milions de punts de recàrrega, dels quals 3 milions són públics, que recentment va anunciar la Xina. Una de les empreses líders en el sector, Wallbox, està d’acord que és necessari millorar la infraestructura de recàrrega per fomentar la demanda. Aquest fabricant de carregadors, que va néixer el 2015 a Barcelona, observa que el mercat espanyol només representa un 10% de la seva facturació.

No obstant això, més enllà de la quantitat de punts de recàrrega, Iván Tallón, responsable de Wallbox per a Espanya i Portugal, considera que el més important és agilitzar els tràmits administratius per a la seva instal·lació. “Hi ha punts de recàrrega que esperen entre 12 i 18 mesos per obtenir la legalització”, denuncia. 

Ajudes directes urgents

Una altra demanda del sector és l’augment d’ajudes directes. Tallón subratlla que “el temps que triga l’administració a respondre per concedir aquestes ajudes és excessiu: si poguessin ser, com en altres països, directes en el moment de la compra, seria ideal, i això contribuiria significativament a l’augment de les vendes de vehicles elèctrics.”

Tot i això, Wallbox remarca que, paradoxalment, el reduït nombre de vehicles elèctrics a Espanya fa que la ràtio de punts de recàrrega sigui força favorable. De fet, actualment hi ha un punt de recàrrega per cada vuit vehicles.

Un altre mite que la indústria vol desmentir és el de la limitada autonomia dels vehicles elèctrics. El carregador més ràpid de Wallbox, per exemple, té una potència de fins a 220 kilowatts, que permet que amb només 10 minuts de càrrega el vehicle pugui recórrer 200 quilòmetres.