Espanya ha rebut un finançament europeu superior als 67 milions d’euros per promoure l’instal·lació de 3.437 estacions de càrrega elèctrica i la creació de dues hidrogenadores, com a part del quart segment de la convocatòria del Mecanisme Connectar Europa (CEF) orientada a la Infraestructura de Combustibles Alternatius (AFIF).
Set iniciatives empresarials, amb col·laboració espanyola i d’altres països de la Unió Europea, han estat premiades amb 231 milions d’euros per ampliar les estacions de càrrega i abastiment de combustibles alternatius de baixa emissió. Es preveu que més de 67 milions d’aquests fons seran invertits directament a Espanya. Aquestes set iniciatives han estat aprovades amb el recolzament del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma).
Estacions de Càrrega a la Xarxa Transeuropea de Transport
D’aquests projectes, quatre estan destinats a establir 365 estacions amb 2.601 punts de càrrega per a vehicles elèctrics dins la Xarxa Transeuropea de Transport (RTE-T) espanyola, majoritàriament en zones interurbanes. Aquests punts oferiran càrrega super ràpida (≥125 kW) o ultra ràpida (≥250 kW), permetent carregar les bateries de vehicles elèctrics en un rang de cinc a 20 minuts, depenent de la potència.
El projecte Pallantia rebrà 22,5 milions d’euros per establir 125 estacions amb 1.002 punts de càrrega super ràpida de 150 kW al llarg de zones interurbanes.
El projecte transeuropeu Accelerating on-the-go EV ultra-fast charging network in Italy, France, Spain and Portugal tindrà un finançament d’uns 11,5 milions d’euros, proporcionant 95 estacions amb 352 punts de càrrega de 150 kW i 62 punts d’ultra ràpida de 350 kW, tots alimentats amb energies renovables.
Dins del projecte Heavy Wav-E, es preveu una inversió màxima de 2,8 milions d’euros per a Espanya, amb 20 estacions amb 80 punts de càrrega de 150 kW i 20 punts de 400 kW.
Finalment, el projecte Accelerate Europe’s key infrastructure – General disposarà de 23,4 milions d’euros per a 125 estacions amb 1.085 punts de càrrega de 250 kW.
Estacions de Càrrega als Aeroports Espanyols
Un dels projectes seleccionats és el d’Aena, que preveu la creació de 444 estacions amb 836 punts de càrrega als 37 aeroports espanyols, amb un finançament de 3,4 milions d’euros.
Estacions d’Hidrogen
Els dos projectes finals estan orientats a l’expansió de la xarxa de repostatge d’hidrogen. A través de la iniciativa Air Products’ European HRS Network, es finançarà amb 2,3 milions d’euros la creació d’una estació a l’autovia A-7 prop de Tarragona. L’altre projecte, H2Accelerate Expansion Network Part 2, amb un finançament de 1,3 milions d’euros, se centrarà en l’autovia A-1 prop de Vitoria.
Els projectes finançats estan en línia amb l’Estratègia de Mobilitat Sostenible, Segura i Connectada 2030, promoguda pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, especialment l’Eix 4, que se centra en la mobilitat de baixes emissions.
Mecanisme Connectar Europa
Dins d’aquest marc, les ajudes del Mecanisme Connectar Europa (CEF) es concedeixen de forma competitiva, seleccionant els projectes amb millor puntuació. Les entitats que poden beneficiar-se d’aquests fons són aquelles establertes dins la Unió Europea, ja sigui individualment o en grup, així com certes organitzacions internacionals del sector de les infraestructures i el transport. La convocatòria és oberta i té cinc terminis, el quart dels quals va finalitzar el 13 d’abril de 2023.